Vad har huset för fasad, och vad har det för grund? Rent generellt innebär inte rötter några problem för husgrunder, det finns helt enkelt ingen anledning för dem att ge sig på grunden. Det finns varken näring eller vatten i betong, så rötterna söker sig åt andra hållet. Det är ju oftast ganska torrt just intill hus dessutom, så det innebär att rötterna sträcker sig ganska långt ut. Ett undantag kan vara stora, kraftiga lövträd som skicka in rötter i en torpargrund, och får stenblocken att flytta sig. Men rododendron har små och samlade rotsystem, så jag tror inte det är någon fara alls för grunden. Trädrötter i avloppsrör är en helt annan sak
Fasaden däremot, mår inte riktigt bra av att det växer löv mot den. Det skuggar och binder vatten, som sagt. Men det behöver egentligen inte vara något problem heller, ibland ser man otroliga klätterväxter som har växt upp mot en fasad i åratal utan att ha orsakat minsta skada. Och jag såg nyligen ett päronträd som spaljerats upp mot en husgavel, det hade nog stått där i över femtio år. Vissa klätterväxter kan väll, åtminstone i teorin, växa in i springor mellan panelbrädor och bända isär med sin tillväxt. Jag tror dock inte det är någon större fara.