CITAT (andersen @ 25-02-2011, 15:06)

Vem skall man lägga skulden på om inte köparna är det? eller finns det ingen att lägga skulden på? om man vill begränsa möjligheten att köpa varor ifrån långtbortifrån så borde det inte vara så svårt att via avgiftsystem se till att varor tillverkade nära blir billigare.
Vi lever i en global ekonomi som är särdeles överens om ett politiskt mål; ökad ekonomisk tillväxt som varje år redovisas i måttet BNP. Här är politiken samstämmig..
När det visar sig att denna ekonomiska politik leder till diverse problem på vår planet händer något märkligt.
Den enskilda människan blir den på vars axlar klimatbördan och miljöbelastningen vilar. Ett tag översvämmades våra medier av frågor som;
Köper
du ekologiska varor?
Åker
du miljöbil?
Köper
du svenskt kött?
Hur skall vi som individer kunna påverka de problem som världen står inför? Jag menar inte att vi skall strunta i sopsortering och miljöbilar och allt annat som underlättar men är det verkligen vi som enskilda individer som bär ansvaret?...och lösningen?
Samtidigt lever vi i konsumismens tidevarv. Det är tom så illa att konsumism har blivt en fritidsysselsättning. Shoppa loss och du blir lycklig - iaf för en dag eller så... Vi uppmanas konsumera för att hålla ekonomin igång samtidigt som just denna konsumism tär på planetens resurser mer och mer.
Jag tycker det är en minst sagt krånglig ekvation och jag har definitivt ingen lösning men de som borde ha det...iaf börja föra en diskussion eller formulera problem, våra folkvalda, är tysta. Det finns inga som helst ansatser till problemformuleringar.