CITAT (Fjortispower @ 26-02-2011, 16:09)

Nu är det inte så att jag inte har någon susning, men jag vill bara veta om det finns något mer jag kan tillägga i några frågor jag fått.
Om det finns några som snällt vill svara eller kommentera någon av dessa frågor lite lätt är det till uppskattning
1. Va kan man göra för att stoppa terrorismen?
2. Vad krävs av FN och hela världssamfundet för att hindra framtida konflikter?
3. Kan det vara försvarbart att använda väpnat våld mot ett enskilt land?
1. Genom att världssamfundet tar avstånd från alla former av våld. Att skada eller döda andra människor är barbarisk och på grottnivå. Skall man få slut på våld från terrorister så måste man också fördöma våld från t ex USA. Våld föder våld. Terrorism växer också ofta fram ur okunskap och lögner så det krävs infomation också.
2. Frågorna går i varandra en del. Konflikter grundas ofta i habegär, fattigdom och att en del vill roffa åt sig på andras bekostnad. Världsamfundet måste till varje pris ta avstånd från våld, inte handla med länder som ägnar sig åt våld, förlöjliga våld och ha regler som hindrar exploatering i andra länder på lokalbefolkningens bekostnad.
3. Svår fråga. Jag är emot det. Om alla civilicerade länder är overens om att våld inte är acceptabelt och man sedan fryser ut dom som ägnar sig åt det så kanske man kan lyckas men dyker det upp en ny Hitler så kan det kanske vara befogat. Risken är dock stor att man aldrig får slut på krigandet om man tillåter det i någon form.
Att människor på 2000-talet skadar och dödar varanda och förstör infrastrukturen är helt absurt.
Redigerat av Christa: 26-02-2011, 21:11