CITAT (Christa @ 26-02-2011, 19:20)

Jag har alltid varit intresserad av natur och brukade kryssa i mammas blombok när jag var liten. Har varit med i Fältbiologerna och satt i styrelsen för Naturskyddsföreningen på kommun och länsnivå i många år (var den första kvinnan i styrelsen på 52 år).
Var med Fältbiologerna vid Neu Seedler See i Österrike vilket var en otroligt fågelparadis. Var dock ingen riktig kryssarnörd men råkade hamna i den bussen.
Dom andra fältbiologerna gjorde stora ögon när jag plockade fram min nya kikare som forfarande var inpackad i plast. Vad var det för en nybörjare som hamnat i kryssarbussen?
En rovis ropade chauffören. Broooms... Dörrarna flyger upp och rassel upp med alla tubkikare och så när jag fattat galoppen och var på väg ut så var flocken på väg in igen...
Men vad sägs om att stå och titta på en aftonfalk i ett träd med några stortrappar gående nedanför och en purpurhäger som kommer flygande genom synfältet... Där fanns alllt!
Jag känner igen de flesta vilda blommor men är inte så aktiv längre. Fotar mest trädgårdsväxter numera. Fjärilar gillar jag att fota. Dom är så vackra!
På 80-talet stod jag en gång med en syrenkvist i handen och plötsligt kom det en makaonfjäril och satte sig på den.
Kul med anekdoter från naturen. Minns när jag var i nordnorge med brorsan i början av 80-talet och han skickade ut mig på ett fält med labbar. De var väldigt aggressiva