CITAT (officinalis @ 27-02-2011, 19:05)

Är det föressten någon som känner till ifall det är några grodor som har parningsperiod i slutet av Juli?
Hörde något vansinnigt högt ljud en natt i djupaste sörmlandsskogarna där jag var och vandrade i somras. Ljudet påminde mycket om det många grodor kan ge under parningstiderna. Jag har svårt att tro att det var någon fågel. Men kan ha varit förstås.
Det låter osannolikt. Grodor och paddor brukar para sig och lägga ägg i april. Avkomman skall ju hinna bli tillräckligt stor för att överleva vintern.
Ett vansinnigt högt ljud på natten låter mer som en storlom än en groda men jag vet inte om de heller ropar så sent på året. Kan du inte beskriva lite mer hur det lät. Vansinnigt högt kan jag inte tycka att grodor låter. Rådjuren kan ju bröla förfärligt vid den tiden men det låter ju inte som grodor precis.
Vi råkade tälta en natt där en råbock hade sitt omåde och vi vaknade mitt i natten av att bocken stod och skrek rätt in mot tältet. DET var vansinnigt hög kan jag säga. Lät som 10 stora grisar som skriker på en meters avstånd. Min väninna från USA som var med såg helt skräckslagen ut när jag som hade öronproppar fick upp ögonen.
Redigerat av Christa: 27-02-2011, 21:13