Thea, åter till dina två andra växter.

Lyckoklövern skräpar ganska mycket, blommorna mest. Bladen vissnar också och då bör man rycka upp det dåliga. Man snurrar stjälken ett par varv och rycker upp såväl vissna blad som vissna blommor. Lyckoklövern vill ha jämn vattning för att växa och producera blommor, men det är ingen fara om man glömmer bort den ett par veckor och det har vissnat. Vattnar man återigen så kommer man snart att se de små bladen växa upp ur jorden. Däremot avskyr den ständig blöta. Bladen blir då gula och hänger och stjälkarna ruttnar. Dessutom kan knölarna i jorden ruttna bort - inte bra!
Kristi Törnekrona har jag mindre erfarenhet av. Den har ju vassa taggar som du skriver. Använd en vattenkanna med lång, smal pip så går det lättare. Hur stor är törnekronan? Har du nån bild av den? Jag har för mig att törnekronan gillar jämn vattning liksom lyckoklövern och att den inte tål övervattning. Liksom lyckoklövern vill törnekronan stå ljust och soligt. Vad roligt för dig som har fått ärva så fina växter! Jag har en pigg mormor som har massor av fina, "klassiska" växter och jag kan avslöja att jag har knyckt ett å annat skott där (om man frågar sägs ju skotten inte ta sig enligt mormor i alla fall)!

Fast oftast har jag frågat henne ändå!

/Ann-Louise