Jag menar & tänker såhär; Den med hushållsavfall kommer jag sätta tät galler underifrån för att jag även tänker kompostera just kött & dylikt som blir över.
Jag kommer blanda i löv & sådant från trädgården som enklare bryts ner i den med för att få en bra blandning, & ev om det blir för blött riva ner bitar av äggkartong el liknande som jag fick som tips.
Denna isolerade & skyddade kompost från möss tänker jag ska gå lite fortare.
Kompost två kör jag isolering i också men kommer istället ha endast saker från trädgården som tar lite längre tid.
Grenar & kvistar tex. Jag har inga malare så jag får klippa det i mindre bitar endast men denna kompost kommer ta lite längre tid.
Därför håller jag isär dem. Rätta mig om jag tänker galet.

Alltså, två stycken pallkrageboxar. Men jag kommer dela dem på mitten båda två.
Det blir alltså för hushållsavfallsboxen två steg.
Ja som du skrev är det smartare att låta det ligga istället för att flytta det.

I box två kommer jag göra samma sak, DOCK; detta blir steg 2 & 3 för detta till skillnad från box 1.
Kanske till & med steg 3 & 4.
Jag tänkte dels ha en kompostbox till utanför tomtgränsen i skogen. Där lägger jag de grövre grenarna & kvistarna en säsong först innan jag flyttar (ja detta tänkte jag faktiskt flytta) till boxen av pallkragar i huset. Då hoppas jag det fått en start i den här boxen utanför tomten.
Dessutom finns redan utanför tomten en kompost av galler. Kanske rentutav använder jag den här som den allra första för trädgårdsavfall. Flyttar till steg 2 som också är utanför tomten först, sedan till box 1 med steg 3 & 4 då.
Hushållsavfallet blir endast 2 steg men trädgårdsavfallet 3 alt 4 steg.
Nu är jag så dum för jag tänkte här alldeles nyss skriva att den boxen med pallkragar utanför tomten tänkte jag sätta på ett plant berg. Tänkte där står den ju jättebra istället för nedanför i allt snår & barr. Men det är ju kanske inte så smart...haha
Denna box blir oisolerad. Orkar inte isolera även denna.
Sammafattning, blir detta bra tror ni:
Box 1 = Hushållsavfall.
- Isolerad
- Galler under
- 2 fack
Box 2 = Trådgårdsavfall.
- Isolerad
- 2 fack (steg 3/4)
Box 3 = Trädgårdsavfall.
-1 fack (steg 2)
- Ej isolerad
Box 4 (gallerkompost) = Trädgårdsavfall.
- 1 fack (steg 1)
????
Jag läste att man kan använda komocka & liknande i komposterna. Funkar det i både de öppna undertill & de med galler?
Funkar det till vilken kompost som helst av dessa?
Ska jag grunda med det underst isf?
Tänkte att det kanske kan få igång förbränningen snabbare & öka värmen.
Dessutom ge mer jord i slutändan nu när jag ändå kommer få rätt många stora komposter.
El ska jag ha en separat för färsk koblaja & hästskit?
Nu har jag verkligen tänkt igenom detta. Har haft lite bekymmer med forumet, att komma in, så det har dröjt med följdfrågorna. Tycker väl ni är skönt antar jag.

Höll nästan på att glömma nu..
Såhär hade jag tänkt byggandet:
Olja in lådorna med träolja.
Svepa in dem i plast på insidan.
Sätta dit frigolitskivor.
Sätta plast på frigoliten.
Men därefter, behövs det ngt hårdare innanför frigoliten? Tänker att den kan frasa sönder när man rör & sådant.
Hur hade ni gjort där?
3 viktiga frågor blev det i texten.
1. Är min tanke med alla komposterna bra?
2. Grunda med färsk koblaja?
3. Byggandet, gör jag bra el ska jag göra på annat sätt på insidan?