Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra i kruka, Övervintring av buske och träd
          Systeryster
          Inlägg 17-09-2004, 14:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 3 029

Hej allihopa! Jag är på gång att flytta och vill ta med mig en Rhododendron (ca 2 år gammal) och ett Svartplommonträd (2-3 år) till det nya huset. Problemet är att jag inte kan gräva ner dem på det nya stället i år. Är det någon här som vet om jag kan gräva upp dem nu innan tjälen kommer och övervintra dem i krukor för att gräva ner dem igen till våren?
          Jag bor i Värmland.
          sad.gif
          Väldigt tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta!!

/Systeryster

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-09-2004, 15:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Plommonträdet kan ev. gå att övervintra ifall du gräver upp det när det gått i vila och förvarar det mörkt och ganka kallt bara någon plusgrad.

Rododendron kan också gå ifall du har ett kallt(några plusgrader) men ljust ställe där du kan placera den, rododendron går ju aldrig in i någon djup vila den fotosyntesar ju även på vintern.

Inomhus eller i lite varmare förvaring lär det inte gå att förvara dem någon längre tid. Om du inte skulle hanågra lämpliga övervintringsställen kan du inte komma överrens med de nya ägarna att du kommer och gräver upp trädet + busken tidigt i vår istället?
          (glöm inte att tala om för de nya ägarna när huset säljs att plommonträdet och rododendronbusken inte ingår i köpet, har du inte talat om det och tar med dig växterna när du flyttar kan det bli bråk, allt som finns i trädgården vid visning ska finnas kvar när huset köps av de nya ägarna om man inte kommit överrens om annat.)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 09:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon