Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förbereda en lerjord som ej grävdes i höstas?
          calluone
          Inlägg 10-02-2011, 11:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 26 491

Jag undrar om ni har ideer om hur man bäst nu kan förbereda en lerjord inför säsongen som ej grävdes i höstas. Man har ju läst att lerjordar ej ska grävas på våren för att man då förstör strukturen som frosten har sprängt fram. Jag har funderat på detta och kan ändå inte riktigt förstå, för man måste väl ändå luckra och jämna till jorden på våren även om man har grävt för att kunna så? I vilket fall så hade jag inte möjlighet att gräva i höstas och undrar nu vad som är bäst att göra inför säsongen. Jorden behöver även mer näring så jag borde blanda i gödsel och även kanske lite organiskt material? Har ni några expertråd?

--------------------
          "The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that
          honors the servant and has forgotten the gift" - Albert Einstein

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingelsgarden1
          Inlägg 03-03-2011, 10:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 13 109

Hej!
          Om du ska gräva i lerjord på våren är det viktigt att du inte gräver förrän jorden reder sig. Gräver du tidigt på våren och den får ligga och torka till så kan det bli problem att få sönder koklarna. Vänta till du kan bereda jorden färdigt för det ändamål som du ska ha den till. Om du vill förbättra den kan du gräva ner det mesta på hösten, löv, gräs, halvbränd kompost och stallgödsel, ska du tillföra torv eller liknande går det bra på våren.
          Om du har styv lerjord är bäst att gräva på hösten så att tjälen kan hjälpa till, om det finns möjlighet.

Lyck till

--------------------
          Lars-Göran

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 04:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon