CITAT (fuchsian @ 04-03-2011, 15:06)

Om du vill endast ha blommor så kolla ex. blomman för dagen, om den skulle passa eller ärtväxter, luktärtor, detta är nu rakt på men kolla giftigheten.
Om du vill ha lite att mumsa på så finns ju den självfertila mini-kiwin, men den får du hålla efter, för den är fin men växer som attan om den trivs.
Sen kam man ju göra så att om du får bygga upp en spalje, så häng krukväxter i den, de som hänger neråt, det finns flera sorter att välja på vad du vill ha.
Klematisen är bra, den anpassar sig att det inte är fyrkantigt utan avlång och då kanske du kan utnjytja den bättre till andra växter.
Detta var mina funderingar när jag såg tråden så lite av varje som förslag att du kan tänka på olika arangemang, menar jag. .... Fuchsian.....
Tack för dina funderingar Fuchsian
Jag ska som sagt ha just spaljé längs med hela kortsidan av balkongen och därför vill jag ha någon som växer sig stort så det fungerar som lite insynsskydd.
Blomman för dagen är giftig och luktärter är fina men de täcker kanske inte så bra? Måste inte heller vara en repenn men det hade varit roligare på sätt och vis. Tänkte ett tag på slingerkrasse som anuell men hittar bara med gula/orangea blommor och det vill jag inte ha.
Mini-Kiwin ska jag kolla in! Har aldrig hört talas om den så det kan vara aktuellt

Förstår inte riktigt din mening: "Klematisen är bra, den anpassar sig att det inte är fyrkantigt utan avlång och då kanske du kan utnjytja den bättre till andra växter."
Menar du att klematisen kan trivas i en låda som är 30x120 eller menar du att det är bättre att ha andra växter?
Mvh
Emma