Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klätterväxt i kruka, För trångt för klematis?
          Mums02
          Inlägg 03-03-2011, 08:10
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

Jag är en nygammal medlem som reggat mig på nytt. Jag har bott i en lägenhet ett tag på översta våningen utan balkong. Gud vad jag har saknat blommor! wub.gif

Nu har jag äntligen flyttat till en balkong på bottenvåning igen och är i full färd med att planera allt jag vill odla där ute. Tyvärr är balkongen inte så stor och därav har jag ett problem... g.gif

Jag hade velat odla någon klätterväxt mot spaljé längs med ena kortsidan. Tänkte bygga en låda som är 125 cm lång, kanske 60 djup. Bredden borde också vara 60 cm men då tar den så mycket plats att jag får svårt att kunna få in ett litet möblemang. Så jag hade helst behövt klara mig med 30-40 cm. Finns det något jag kan odla i en så långsmal kruka som klättrar?
          Drömmen är klematis, men det kanske inte går?

Jag bor i zon III-IV och balkongen får sol från lunch till kvällen. coolgleam.gif

Just det! Glömde skriva att jag inte vill ha några giftiga växter. Har jag tur så går hyresvärden med på att jag nätar in balkongen så att katterna kan vistas där ute w00t.gif

Redigerat av Mums02: 03-03-2011, 08:15

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fuchsian
          Inlägg 04-03-2011, 19:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Jo, jag menar att om du gör en låda i de måtten så nog katten ska klematisen kunna dra sina rötter åt bägge håll om du sätter den i mitten.
          Jag tror också att om du sätter den åt ena sidan (inte precis i kanten) så växer ju den och rötterna sprider sig dit jorden räcker.
          Jag har gjort så att när jag har planterat en klematis i en kruka eller en stor balja, så drar dom iväg rätt fort och är sen kala nertil innan de får några år på nacken så har jag planterat nertill sommarblommor för att det ska se fylligt ut tills det inte behövs längre när klematisen har blivit maffig också nertill.

Mini-kiwin som jag köpte i våras fyllde sin stora kruka nertill helt med blanka och friska blad och den tålde solen bra och sen började jag ta upp de klena rankorna och binda uppåt på en ställning som jag hade satt i krukan, en fjäderformad sådan.
          Det finns för det mesta en hon- och en han-planta, men jag ville inte ha 2 planter för de kommer nog upp till knocken på mitt växthus så jag pratade med dom på Blomsterhuset och den killen var kunning och skaffade mig en enda som ger små gröna kiwin. De liknar dom som man köper, men är inte håriga, men lika goda.
          Jag fick min kruka fyllt redan mot mitten av sommaren, så den är snabb och sen är den så vacker i bladverket.
          Kolla på dom, om det vore något.
          Och kan du sätta upp skydd så där finns hur mycket plats för hängväxter i krukor att fylla ut det hela.
          Mini-kiwin tappar sina blad senare på hösten, men det gör ju också klematisen.
          Jag kommer att sätta upp en kaprifol i en jättebalja för jag har ett plank där bakom jag har mina krukor och blomsteri bakom en av våra garage i ett skyddat läge och jag slipper ha det lite överallt.
          Det finns lika många ideer som alternativ när man börjar höra sig för och trädgårdstidningarna har jag sparat sen jag började prenumera dom. Alltid något som man har nytta av. .... Fuchsian....

PS: kom på att tänka på att det finns olika stora bambu-grässorter vilka täcker bra, men vet inte på raken om det fanns något som är vintergrönt (eller har en annan färg på vintern) Tänker själv köpa några "tofsar" och lägga i olika krukor, kanske ensam eller som bakdel, inget är klart än så länge. ds.

Redigerat av fuchsian: 04-03-2011, 19:10

Citera

Inlägg i den här tråden
          Mums02   Klätterväxt i kruka   03-03-2011, 08:10
          Finn Klematis   Hej! Du kan odla klematis. För att lyckas bör...   03-03-2011, 09:50
          Mums02   Tack Finn för svaret! Jag vet hur duktig du är...   03-03-2011, 10:06
          Mums02   Putt... Ingen som kan ge förslag på vilken ogifti...   04-03-2011, 14:55
          fuchsian   Om du vill endast ha blommor så kolla ex. blomman ...   04-03-2011, 15:06
          Mums02   Om du vill endast ha blommor så kolla ex. blomman ...   04-03-2011, 15:21
          Mums02   Roligt att man kan äta mini-kiwisarna och den va f...   04-03-2011, 23:57
          fuchsian   Jag vet inte var du bor, men så här i början av pl...   05-03-2011, 05:09
          mojan   Skulle Humle kunna passa?? Den får stora blad om d...   06-03-2011, 12:22
          fuchsian   Jag har tänkt på humle själv vid min egen hörna fö...   06-03-2011, 13:02
          Finn Klematis   Jag har tänkt på humle själv vid min egen hörna fö...   06-03-2011, 14:04
          Finn Klematis   Hej! Nu säger man att det inte beror på storl...   06-03-2011, 14:14
          merlin68   Hej! Nu säger man att det inte beror på storl...   06-03-2011, 17:03
          fuchsian   Hej! Nu säger man att det inte beror på storl...   06-03-2011, 18:35
          Finn Klematis   Hej! Ja det är Clematis. Det finns Ca. 230 ol...   06-03-2011, 19:38
          Mums02   Efter en del funderande har jag bestämt mig för at...   10-03-2011, 22:52
          Finn Klematis   Hej! Klematis är ett bra val,men Du skall var...   11-03-2011, 10:37
          Mums02   Tack Finn! Dig kan man minsann lita på. Hon va...   11-03-2011, 13:17
          fuchsian   Du kanske kan köpa Törnrosas kjortel som en stickl...   15-03-2011, 15:28
          Mums02   Tack Fuchsian för dina hjälpsamma svar! :than...   16-03-2011, 21:49

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 00:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon