Jag vet inte var du bor, men så här i början av planeringen kan man gå till biblan och låna böcker. Själv är jag med i en trädgårdsbokklubb och får erbjudanden av de nyaste böckerna och sen finns det också böcker i det häftet som de säljer billigt och om det är något speciellt som man letar ofta, så är det bra att ha en bok och leta svar. Jag vet inte om du läste i en tråd om klematisar där en dam hade köpt sin på Lidl????? endast en billig sort och denna sorten finns nog i trädgårdsaffärerna mycket dyrare, men lika fin planta. Den hette nog Piilu, med stora rosa blommor, så kolla den tråden. Hon har en bild av den också.
Jag brukar också anlita en mataffär, och köpa deras plantor och de har haft flera år i rad klematisar, och de kostar först ca. 69kr och efter ett par dagar är de nere i 49kr eller lägre, men så länge väntar jag inte och alla har varit tacksamma, samt om de hade inte klarat sig så....... vad gör det då. I trädgårdsaffärer kan de i regel kosta kring 200kr, mer och mindre.
Jag är ju nybörjare med den nya typens trädgård, så jag har prövat mig fram med olika resultat. Då finns det mer att prova om man kan få blilligare och fina exemplar. Min beställda Mini-kiwi kostade inte mig mer än strax under 200kr och det på Blomsterhuset. Jag har namnet på den i växthuset, så jag kan hämta den och ge namnet till dig.
Jag tänkte på att hur hade du tänkt göra med avrinningen av överskottsvattnet ur krukan? Min man byggde till mig en långsmal blomlåda av virke och sen sänkte han en svart avlång plastbalja (murarbalja) i den och borrade flera hål i botten. Sen lade jag riktigt med lecakulor i botten av den och en dräneringsrör och sedan en vanlig markduk som täckte upp till kanten innan jag fyllde på jord. Vattnet rinner ju av men jorden stannar kvar på sin plats. Han kopplade ihop 2 sådana och lade mellan dom ett bord, även den lika lång. Det blev faktiskt jättebra.
Vad sägs om blåbär? Jag har i den ena baljan amerikanska blåbär (måste ha 2 hon och han planta) men de är inte så snygga just nu, men vi fick bär redan på eftersommaren. Där gäller det att ha rododentronjord, så det blit lite bökigt, för jag tror inte att de andra vaxterna gillar det. Har det också på min krukhortensia. Det blir alltig lite myror i huvudet när man tänker börja med något nytt, men läs på i andra forumssidor om olika växtgrupper, det finns duktiga damer och herrar som har sysslat med detta länge. Jag beställde rosor och gm em medlem som hade massor av dem och hade det i bildalbum, fanns det så fina och till alla ändamål, även med knappt några taggar på. Hon heter Kajsa, så leta dig dit, hon har massor av klematissar och omdömmen om sina växter. sånt är så tacksamt och värdefullt att få tips om. ..... Fuchsian ..... PS. jag har en bild på min mini-kiwi, men då får du skicka mig en PM så öppnar jag albumet. Jag är inte färdig med mina bilder än så jag håller det stängt, men kan öppna om du bara säger till. ds.
|