Jättetack snälla ni...det är verkligen roligt när någon annan uppskattar det man gör. Jag försöker skapa harmoni med planteringarna och att trädgården skall passa in i den omgivande miljön. Dethär är en miljö på gott och ont - det onda är att det är skogsmark och kräver mycket arbete för att ta sig fram, det goda är alla stenar som skapar en vacker miljö och ett bra mikroklimat. Slitit ut några skottkärror
Jag vill verkligen rekommendera torvblock att jobba med, man kan ju bygga högt om man vill och såga och fila för att få snygga kanter. Det man bör tänka på är att inte använda torvblock i gassande sol - de lämpar sig bäst i woodland miljöer där solen inte kan torka ut dem. När de väl är våta efter vintern så håller de fukten bra och svalkar växter under varma somrar - perfekt för surjordsrabatter men det går bra att använda till vanliga planteringar också.
Denhär rabatten byggde jag på sensommaren i fjol - framdelen är vanlig trädgårdsjord men bakre delen är surjordsrabatter med Rhododendron, Azaleor, Magnolia och Hostor. Det syns inte så bra här men den bakre kanten är gjord av torvblock och stora stenar. Om man blandar sten och torv blir kanten inte så stel.
DSCN18940001_1.JPG ( 266.84k )
Antal nedladdningar: 154