CITAT (Kalle i Lunden @ 06-03-2011, 00:57)

Jo, det är sannt, vinden kan dra på av bara fan här på balkongen ibland. Kanske skall tänka om lite. Jag är ju lite japanfetishist så det hade varit riktigt kulmed en rönn eller sakura eller något liknande man jag kanske får ta något tåligare.
flaxss, tips på bra internetsajter för träd hade varit bra. Har letat runt lite men inte hittat något.
Kryddan03, riktigt skön balkong. Min är väl kanske en fjärdedel så stor. Det är som en liten djungel med sittplats för två.
Storleken har ingen betydelse, vet du väl, utan vad man gör av det man har.

Om du är japanfreak kanske du skall snegla lite på rhododendron t ex yakishimanum-gruppen. De är verkligen fina med vackra blommor på våren och lite annorlunda blad än vanlig parkroddis. Dessutom får du lite grönt på vintern. Är väl lite känsligare än vanliga roddisar men med vinterisolering brukar det funka att ha dem i lite större krukor. Nya blad är ofta ludna i silver/vitt och undersidan är kanelbrun:

Även azaleor (som inte är vintergröna) kan ju ge lite japankänsla. De växer ju också gärna lite träd-/bonzaiaktigt.
Japanskt dvärgkörsbär (Prunus incisa 'Kojou-no-mai') borde också funka eller någon annan prunus i dvärgformat. Det finns sådan som ger bär och sådana som bara blommar.
Trädpion och vanlig pion har jag också haft. Irisar funkar också jättebra i kruka. (Går ifrån trädtemat lite men tänker på det japanska

)
Lunden, förresten? Vi kanske t o m kan vinka åt varandra genom grönskan?