Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lever-recept efterlyses, helst allt-i-ett-grytor
          Eva-Helene
          Inlägg 04-03-2011, 18:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Min mamma brukade göra levergryta med bl.a. lök och potatis i när jag var barn. Nu har jag plötsligen börjat gilla lever blink.gif men mor minns inte alls hur hon gjorde crying.gif
          Jag skulle ju kunna prova mig fram..men det känns definitivt inte lockande - det är fler än mig som ska äta...

Någon som har ett hyfsat recept? Helst utan grädde!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          smuleborg
          Inlägg 06-03-2011, 19:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Levergryta gör jag i princip som Blomstertanten, det brukar bli fantastiskt gott. Bryner först (utan smör) rökt sidfläsk eller bacon, lägger så över fläsket i gryta. Bryner sedan levern (kalv- eller ungnötslever) rätt kort i fettet från fläsket (och ev. lite smör). Kryddar med lite salt och svartpeppar från kvarn. Lägger över levern i grytan med fläsket. Bryner sedan lök, brukar finnas fett kvar i pannan, och till sist kantareller (champinjoner är godare här, men vi har kantareller i överflöd) . Allt åker sedan i grytan såklart.

Vispar ur stekpannan med lite vatten, häller över i grytan (mycket god smak här). Häller i grädde i grytan. Och låter det småputtra ett tag. Eventuellt åker lite dijonsenap i. Toppar med skuren bladpersilja, när det är säsong för den, när grytan står på bordet.

Jag duttar över mjöl såsom Blomstertanten, nästa gång lägger jag i kryddor i påsen också (tack!).

Inte heller jag lägger levern i vare sig vatten eller mjölk. Något blod har inte koagulerat i min panna, vad jag har sett. Blodet innehåller massor av järn.

Lever ska vad jag förstår inte överstekas, då lär det bli skosula. Och kanske blod som koagulerar i pannan?

Men mamma lade alltid levern i mjölk, jag tror t.o.m. att det var över natten. Mamma visste inte alltid bäst.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-02-2026, 15:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon