|
Eva-Helene
04-03-2011, 18:01
Min mamma brukade göra levergryta med bl.a. lök och potatis i när jag var barn. Nu har jag plötsligen börjat gilla lever  men mor minns inte alls hur hon gjorde Jag skulle ju kunna prova mig fram..men det känns definitivt inte lockande - det är fler än mig som ska äta... Någon som har ett hyfsat recept? Helst utan grädde!
Fågelvägen
04-03-2011, 18:50
Ingen levergryta, men det här är en jättegod kombination: Potatismos (av potatis, inget pulvermos!) kryddat med riven pepparrot Stekta lökringar med stekta äppelklyftor Lever i 4-5 cm breda bitar SNABBT stekta i het panna.
Ingen grädde, men duktigt med smör i potatismoset. Levern ska vara lite rosig inuti. "Om det är lammlever behöver man bara visa stekpannan för den"...
malcolm
04-03-2011, 18:52
Jag brukar göra en levergryta med svamp, lök och bacon och istället för grädde använder jag creme fraische.
Så här gör man: Lägg ungnötlever i vatten i kylskåpet i ett dygn. Häll ut vattnet och skär levern i kuber 2 x 2 cm, som rullas i mjöl. Bryn smör i en panna och stek leverbitarna på svag värme, så de blir genomstekta. Blanda i hackad lök. Häll i kaffegrädde och hackad persilja. Krydda med salt och vitpeppar. Slutligen toppar man med knaperstekt bacon, som fått rinna av på hushållspapper först. Serveras med kokt ris och skivad tomat. SMASKENS!
hälsar niggle
TYVÄRR gillar 50% av familjen inte lever (dvs min man), MEN jag har lyckats få till en liten blandning med KYCKLINGlever som t.o.m han tar en extra portion av !! Den kan förmodligen även göras med kalvlever ?
Kycklingleverbitar steks tillsammans med småhackad lök (gärna röd) i ganska rikligt med smör och krossad/mortlad rosépeppar i en stekpanna. Sen blandar du i cremefraiche. Lite vitlök. Naturligtvis salt o peppar. Koka några minuter. KLART !!
Servera gärna med ris, så såsen kan sugas upp ordentligt ...
+ En enkel men god sallad, från en vän i Frankrike. Du delar vanliga salladsblad & sköljer dem i kallt vatten. Ruskar ur så mkt av vattnet som du kan (du kan lägga dem i en diskhandduk och klappa dem eller vira in dem i handduken och snurra över huvudet några ggr UTOMHUS !!). Låt salladsbladen ligga i handduken i kylen någon timma iaf. De ska vara KALLA !
Precis inför serveringen steker du kycklinglever i rikligt med smör. Kryddar med salt & VITpeppar. Sen blandar du snabbt ihop den kalla salladen med den varma kycklinglevern och serverar BUMS ! OTROLIGT GOTT !!
*Stintan*
05-03-2011, 16:09
CITAT (niggle @ 04-03-2011, 21:44)  Så här gör man: Lägg ungnötlever i vatten i kylskåpet i ett dygn. Häll ut vattnet och skär levern i kuber 2 x 2 cm, som rullas i mjöl. Bryn smör i en panna och stek leverbitarna på svag värme, så de blir genomstekta. Blanda i hackad lök. Häll i kaffegrädde och hackad persilja. Krydda med salt och vitpeppar. Slutligen toppar man med knaperstekt bacon, som fått rinna av på hushållspapper först. Serveras med kokt ris och skivad tomat. SMASKENS!
hälsar niggle Så brukar jag också göra men jag låter levern ligga en timme eller så i mjölk istället för vatten. Kokt potatis kan man ju lägga i och låta puttra med mot slutet. Rikligt med grädde ska det vara  Man kan tillaga kycklinglever på samma sätt, mums!
fuchsian
05-03-2011, 16:13
Urk!  det värsta jag vet, men alla tycker olika. Blev tvingad att äta det som barn men den kom upp fortare än jag anade. ....Fuchsian.....
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2011, 16:09)  Så brukar jag också göra men jag låter levern ligga en timme eller så i mjölk istället för vatten. Kokt potatis kan man ju lägga i och låta puttra med mot slutet. Rikligt med grädde ska det vara  Man kan tillaga kycklinglever på samma sätt, mums! Fast jag tycker att det blir lite äckligt med allt blod och annat i mjölken. Jag gör likadant med njure och om man har turen att komma över en nyskjuten hare. ...... det här låter bättre än vad det är. Resten av flocken avskyr allt detta, utom äldsta dottern, som gärna kommer hem när det vankas lever. För egen del har jag inte någon förståelse för nutida attityder. Man äter gärna t.ex. chicken-bits, som innehåller precis vad som helst, var som helst i från. Men t.ex. en ärlig oxtunga betraktas som slakteriavfall. Vår matkultur är i fritt fall. niggle
malcolm
06-03-2011, 00:08
Jag lägger inte levern i vare sig mjölk eller vatten innan stekningen, inte rullar jag den i mjöl heller, det var det gamla sättet att laga lever på. Istället för grädde använder jag creme fraische, mycket godare och mindre fett och man klarar sig utan redning, några droppar soja i bara för färgens skull. Njure har jag bara gjort en gång och aldrig mer.
*Stintan*
06-03-2011, 13:28
CITAT (malcolm @ 06-03-2011, 00:08)  Jag lägger inte levern i vare sig mjölk eller vatten innan stekningen, inte rullar jag den i mjöl heller, det var det gamla sättet att laga lever på. Istället för grädde använder jag creme fraische, mycket godare och mindre fett och man klarar sig utan redning, några droppar soja i bara för färgens skull. Njure har jag bara gjort en gång och aldrig mer. Ja du säger det men vad är det för fel att laga på gammalt vis när man vet att resultatet blir bra? Om man inte lägger ungnötlever i mjölk som drar ur blod (kanske funkar vatten lika bra det har jag aldrig testat) och sen doppar i mjöl innan stekning så blir det ju äckligt i stekpannan av en massa koagulerat blod. Det behövs ingen redning när man använder grädde i levergrytan heller.
fuchsian
06-03-2011, 13:39
Min mamma var dålig på att laga mat så därifrån kommer mycket av vissa avesioner mot de rätter som gäller djur och inälvsmat......  Hon gjorde ju såpa av en del som vi inte åt upp, eller vad det nu kan heta, ... tvål?`!.. Vi äter endast undandagsvis kött och dottern är helt vegerian sen länge. Jag läste i tråden och jag förstår att många hade dessa rätter i hemmet, så inget konstigt med det. ... Fuchsian ......
Blomstertanten
06-03-2011, 16:17
Levergryta med rökt bog Ungnötslever Rökt bog (Rökt sida eller bacon går också bra) Lök i "klyftor" eller hela smålökar Hela champinjoner Grädde Skär ungnötslever i kuber, häll lite vetemjöl kryddad med salt och svartpeppar i en plastpåse. Lägg i levern och skaka om. Skär den rökta bogen i kuber. Bryn levern, klyftad gul lök, bog och champinjoner i smör. Häll på grädde och lite kinesisk soja. Låt det puttra i ca 15-20 minuter. Supergott! Lägger aldrig levern i vare sig vatten eller mjölk. Har bara hört att man bör lägga svinlever i mjölk för att den inte ska smaka beskt och otäckt. Men svinlever har man väl bara när man gör leverpastej?
smuleborg
06-03-2011, 19:26
Levergryta gör jag i princip som Blomstertanten, det brukar bli fantastiskt gott. Bryner först (utan smör) rökt sidfläsk eller bacon, lägger så över fläsket i gryta. Bryner sedan levern (kalv- eller ungnötslever) rätt kort i fettet från fläsket (och ev. lite smör). Kryddar med lite salt och svartpeppar från kvarn. Lägger över levern i grytan med fläsket. Bryner sedan lök, brukar finnas fett kvar i pannan, och till sist kantareller (champinjoner är godare här, men vi har kantareller i överflöd) . Allt åker sedan i grytan såklart.
Vispar ur stekpannan med lite vatten, häller över i grytan (mycket god smak här). Häller i grädde i grytan. Och låter det småputtra ett tag. Eventuellt åker lite dijonsenap i. Toppar med skuren bladpersilja, när det är säsong för den, när grytan står på bordet.
Jag duttar över mjöl såsom Blomstertanten, nästa gång lägger jag i kryddor i påsen också (tack!).
Inte heller jag lägger levern i vare sig vatten eller mjölk. Något blod har inte koagulerat i min panna, vad jag har sett. Blodet innehåller massor av järn.
Lever ska vad jag förstår inte överstekas, då lär det bli skosula. Och kanske blod som koagulerar i pannan?
Men mamma lade alltid levern i mjölk, jag tror t.o.m. att det var över natten. Mamma visste inte alltid bäst.
CITAT (smuleborg @ 06-03-2011, 19:26)  Levergryta gör jag i princip som Blomstertanten, det brukar bli fantastiskt gott. Bryner först (utan smör) rökt sidfläsk eller bacon, lägger så över fläsket i gryta. Bryner sedan levern (kalv- eller ungnötslever) rätt kort i fettet från fläsket (och ev. lite smör). Kryddar med lite salt och svartpeppar från kvarn. Lägger över levern i grytan med fläsket. Bryner sedan lök, brukar finnas fett kvar i pannan, och till sist kantareller (champinjoner är godare här, men vi har kantareller i överflöd) . Allt åker sedan i grytan såklart.
Vispar ur stekpannan med lite vatten, häller över i grytan (mycket god smak här). Häller i grädde i grytan. Och låter det småputtra ett tag. Eventuellt åker lite dijonsenap i. Toppar med skuren bladpersilja, när det är säsong för den, när grytan står på bordet.
Jag duttar över mjöl såsom Blomstertanten, nästa gång lägger jag i kryddor i påsen också (tack!).
Inte heller jag lägger levern i vare sig vatten eller mjölk. Något blod har inte koagulerat i min panna, vad jag har sett. Blodet innehåller massor av järn.
Lever ska vad jag förstår inte överstekas, då lär det bli skosula. Och kanske blod som koagulerar i pannan?
Men mamma lade alltid levern i mjölk, jag tror t.o.m. att det var över natten. Mamma visste inte alltid bäst. Mja..... enligt min högst privata och ovetenskapliga uppfattning, är det ju så att levern är reningsverket i en kropp. Det handlar således inte om att i första hand bli av med blodet, utan kanske andra föroreningar som rimligen borde finnas där. (Tänker på min egen lever). Eftersom mjölk innehåller en viss mängd fett, är det lättare för ovälkomna gäster att utvecklas där. Därför förfäktar jag vatten. Men i vilket fall som helst..... kolla på en näringstabell och jämför lever med andra livsmedel, då ska man finna att lever är något av det nyttigaste man kan förtära. niggle
*Stintan*
09-03-2011, 06:17
Mjölken tar bort en del av den skarpa leversmaken också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|