Tack för alla svar!
Det jag frågar mig när det gäller chipmärkning vs tatuering är, hur många människor som får hem en till synes omärkt katt, tar sig "besväret" att låna en bur och åka med katten till veterinär ut i fall att den skulle kunna ha chipmärkning?
Hur många personer utan katt vet om att chipmärkning existerar?
Även om tatueringen blir väldigt svårläst så syns det ju i a f att den finns. Tycker det är lite synd att ingenting "skvallrar" om att en katt är chipmärkt.
Jag tror tyvärr att många personer är lite, vad ska man säga, bekväma av sig och inte gör någon större ansträngning för att identifiera en okänd katt. Därför hade jag hoppats på att det fanns något komplett register lättillgängligt, tex på nätet, där samtliga märkta djur finns med.
Eller att veterinärer hade som rutin att alltid läsa av märkning och anteckna om man besöker dem. Det skulle ju då bli lättare som ägare att kontakta veterinärer runtom i landet för att höra om ens bortsprungna katt varit hos dem och därmed också var den finns.
Jag blir så uppgiven av att tänka på att kattstatusen fortfarande är så väldigt låg hos så många.
De är ju våra familjemedlemmar också.....