Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på frukt- och bärträd, Behöver trips och idéer kring stundande planetering
          Erkowic
          Inlägg 07-03-2011, 15:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 40 975

Hej,

Jag ska plantera ett bigarråträd och ett äppelträd på mitt sommarställe på en ö utanför västervik med väl ansedda odlings- och planteringsmöjligheter.

Vad för bigarråsort (har förstått att det finns en uppsjö) skulle ni rekommendera? Ute på ön finns mycket fiskmås, men har hört talas om att det finns ngn sort som inte måsarna gillar?

Jag vill också plantera äppelträd: vad för sort skulle ni tro passar till en lummig skärgårdsö? Det blåser ju en del där ute, men är trots allt en skogsbeklädd ö och inte på något vis kal och klippig.

Och, kanske viktigast - hur fungerar det egentligen att plantera omkring nu (man ska väl plantera på hösten egentligen?). Är sugen på att göra det inom kort.

Tacksam för tips och idéer!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Huggorm
          Inlägg 07-03-2011, 15:34
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Våren är en bra tid att plantera, gärna så snabbt som möjligt efter att tjälen går ur. Då har träden lite tid på sig att utveckla rötter innan sommarhettan slår till så de behöver kunna suga upp vatten fullt ut.

Det du bör tänka på när det gäller biggaråträdet, är att välja en sort som är självfertil om det inte finns andra träd i närheten. Eller också plantera två som kan pollinera varandra. Ett bra standardval av körsbär är Stella, självfertil, frisk och börjar leverera bär tidigt. Jag fick bär på min året efter planteringen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon