|
Nu är jag tyvärr olyckskorp,MEN en katt som redan vid 8 månaders ålder har konstaterats ha HCM lär knappast få ett långt liv. Jag avundas er inte era kommande bekymmer och hjärtesorger. Att leva med en så alvarligt sjuk katt betyder konstant oro och "väntan" på döden. Har man tur går det fort när katten väl blir riktigt dålig, men det kan också bli en utdragen historia till lidande för både er och framför allt katten. Att se ett djur långsamt drunka i sina egna vätskefyllda lungor är inte en sinnekur, men däremot en av flera sätt er katts liv kan sluta på. (lungorna blir vätskefyllda därför att hjätar inte orkar jobba ordentligt) Jag talar tyvär av egen erfarenhet, då jag har förlorat både hund och katt pga av hjärtfel.
Hur någon kan vara så totalt hjärtlös att den placerar om en katt med konstaterad HCM är helt ofattbart! Jag hoppas verkligen att ni har blivit informerade om vad ni ger er in i av kattens förra ägare/uppfödaren.
DOCK önskar jag er självklart lång, symptomfri tid tillsammans. En katt med HCM har alltid ett dystert öde framför sig, men ni har mjölighet att göra vägen dit ljus. Om inte för er själva, så för kissen.
Redigerat av Ramoth: 09-03-2011, 11:59
|