CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-09-2004, 15:28)
Med pilbuskar kan du nog göra som du vill med, själv så tycker jag att dom är jättefina som stamträd. Jag stammar upp mina hela tiden, sågar av grenar nerifrån och glesar ut kvistarna ("grenarna") i kronan rejält. Jag har en kompis som låter sin bollpil växa som ett runt klot hela tiden för hon rymmer den inte som fullvuxen utan håller ner den med vår och höstklippning. Hoppas du får fler råd så du vet vad du vill göra. Under mina 2 träd så har jag planteringar av trolldruvor, hostor, liljor m.m. /Helen
Bollpil är jag lite nyfiken på och undrar om någon har mer erfarenhet av detta träd. Måste man klippa den för att den ska få bollformen? På namnet låter det ju som om den naturligt bildar en boll. För er som bor i Sthlms norra delar och kanske ev har åkt på "stora vägen", Bergtorpsvägen norrut mot Vallentuna och passerar Löttingelundsvägen, därefter på höger sida står ett antal träd, ser ut som olivträd som jag fått för mig är bollpilar. Är det någon som sett dessa och kan identifiera dessa ?
Är denna form av pil lika vattensökande som vanlig pil "Salix"?