Hej och grattis till en stilig katt!
Fint av er att ta hand om honom trots hans sjukdom. HCM är en fruktansvärd sjukdon som tyvärr är ganska vanlig på "min" ras så jag är väl medveten om vad det innebär. Som du säger kan den vara både recessiv och dominant. Problemet med HCM är att det är inget som syns när katten är ung. Den utvecklas först från ca 1 års ålder (tidigare med men första hjärtscanningen brukar göras först vi 1 års ålder). Men det kan också ta flera år. Uppffödare som scannar sina katter innan avel kan tex scannas fria vid ett års ålder. Då tar ägaren en kull. Sen kanske de scannas några gånger till. Och då är dom fria. När avelskatten kanske hunnit bli sju år dyker plötsligt sjukdomen upp. Så bara för att din katts föräldrar är fria idag betyder det inte att de inte har HCM. Det är ganska sannolikt att någon av dom kommer scannas positivt eftersom er blivande kisse har sjukdomen. Men som du skriver MÅSTE de inte göra det.
Det finns med anra ord aldrig några garantier att ens katt inte kommer få HCM senare i livet när man köper en kattunge. Det som är viktigt är dock att aldrig avla vidare på linjer där HCM upptäckts.
Oavsett hur länge er katt kommer leva så är jag övertygad om att ni kommer ge honom ett bra liv

Och ja han ser nästan trefärgad ut på kortet pga det rödaktiga runt kragen, men är som du säger tabby o vit