CITAT (lavendelgården @ 10-03-2011, 19:10)

Jag tror man kan prova. Jag har en del upphöjda rabatter bland ganska stora björkar. Än så länge fungerar det - julrosor, blåsippor, kobrakallor och trillium trivs alldeles förträffligt. Jag fyller på med kompost varje år. Kanske har vi hört så mycket om björkars krav, att ingen vågar försöka...
Min "lund" anlades för fem år sedan och visst har jag flyttat en del växter, som inte har utvecklats, som jag ville - men mest besvär har jag faktiskt av aspskott dom är för ..........! Men annars tycker jag att jag har lyckats skapa ett litet smultronställe i trädgården, trots björkarna . Jag har ingen markduk eller annan spärr - jag försöker ge alla växter vad dom vill ha. Det finns ingen plats i trädgården där det växer så frodigt som i "lunden". So go for it....
LYCKA TILL
Åsa
Finns det någon bild på din björklund? jag är så nyfiken på hur det ser ut!
Jag hade nästan gett upp hela idén men efter ditt inlägg så kanske...
När jag och min sambo flyttade ut till gården för 1,5 år sedan sa jag inga rabatter, jag tycker mig inte ha tid med dem men nu känns det som att det blir fler och fler... dock eftersom vår tomt är väldigt stor finns där en himla massa gräs men inte stora fotbollsplaner utan mer en åplätt här och en plätt där som binder samman gården och alla dess byggnader. Eftersom sambon är totalt ointresserad av blommor och blad kanj ag styra och ställa som jag vill, men min tomt vill inte som jag vill... Som alltid är tiden knaper också, dels pga heltidsjobb och sedan pga att vi håller på att renovera upp hela gården på övrig fritid...
Och denna lilla söta problemrabatt som jag nu har fått ärva.... Den kommer göra mig tokig... Alla varnande ord om "björkrabatten" har fått mig att tveka så nu känns det som att den lilla stackaren får stanna kvar längt husväggen ett år till så får vi väl se om jag kommer på något bättre till nästa år... Tills vidare får jag fortsätta med min första hjälpen och omsorg så att den kanske får lite liv igen...