|
Jag har en rabatt som idag ligger längs ena gaveln på huset, i soligt och torrt läge. Jag har länge funderat på att flytta den men inte kunnat bestämma mig för var den ska ligga i så fall.
Igår kom jag på det!
På baksidan av vår trädgård har jag en 5-7 björkar som växer på en linje ca 1 meter från tomtens ”slut” eller rättare sagt där tomten avslutas med en rätt brant slutning på ett par meter. Under dessa björkarna vill jag ha rabatten. Kanske inte längs alla direkt då rabatten blir ca 15 meter lång men under ett par av dem till att börja med. Problemet här blir att björkarna har väldigt ytliga rötter. Med andra ord kommer det bli smått omöjligt att gräva här. Jag testade i fjol att plantera klematis som jag tänkte skulle få klättra upp på björkstammarna med det ser ut som att de inte kar överlevt.
För att detta ska fungera måste jag säkert plantera i en upphöjd bädd. Detta är helt oki men då funderar jag på vad man sätter för kant. Denna sidan av tomten är lite av en naturtomt och jag vill behålla den känslan. Jag skulle vilja göra en ”ringlande” och osymmetrisk rabatt under träden.
Marken under björkarna är torr och förmodligen full av sten.
De jag vill plantera här i första hand är pioner, löjtnantshjärta, stockros, fler klematis, akleja och en del annat som jag inte vet namnet på. (Rabatten jag vill flytta är kvar från de förra ägarna och är full av det som jag kallar för gamla fina bondblommor.)
Hur djupt jord måste jag ah för att dessa ska trivas? Kan man göra på något sätt så jorden blir mindre torr/håller vattnet längre? Jag tycker trädgården är jätterolig men tyvärr räcker inte timmarna under sommarperioden till för så mycket skötsel, vattning och pill så så lättskött som möjligt hade varit det bästa!
Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!
kerstin z5-6
04-03-2011, 11:38
Upphöjd bädd verkar vara en förutsättning för odling där Jag skulle välja Torvblock/sten blandad kant som behåller fukten bättre Gör rabatten så långt du kan från björkarna och avgränsa mot och under rabatten med vattengenomsläpplig väv. Björken kommer att invadera med rötter förr eller senare, men förhoppningsvis har plantorna etablerats bättre då .Torvbäddar sjunker ihop snabbt, så gör kanten minst 50 cm och fyll på rejält med jord 33.jpg ajuli blåberg.jpg
Min plan var att om det fungarade lägga rabatten precis under björkarna. De är rätt bra uppstammade så ljuset kommer inte vara något problem. Utan som du nämner snarare vatten och rötter.
Jag hittade ett inlägg här om samma sak och då rekomenderades någon form av våtbädd.
Mitt problem här är då att jag inte kan gräva mig ner och samtidigt kan ajg inte hamna för högt över marknivån då ajg tror det kommer se galet ut.
Är 50 cm minimum?
Kan man bygga med någon annat än torvblock och få det snyggt? Jag vet inte om jag gillar torvblockslocken och dess utom tycker jag att de är ganska drya...
Hej
Det kan höja ock göra kanten med sten och försöka göra stora plats med upphöjd minst 60cm för att gränsa bra för att björken har stora rötter som kan ta mesta av vatten och näring om de kommer nära andra växter så det blir andra växter svaga och kanske lever inte så du kan göra bästa från början .
H:Bassam
kerstin z5-6
04-03-2011, 14:20
Sten förstås,men torvblocken kan blandas upp med natursten.De är kanske inte så vackra i början , men blir ju väldigt fina efter ett par år då mossa lingon med mera har växt upp.dessutom är de mkt lättskötta och lågt arbetskrävande jämfört med traditionella nergrävda rabatter
Gunilla T
04-03-2011, 16:48
Jag skulle nog avråda - det är inte värt vare sig arbetet eller pengarna.
Björkarnas rötter äter sig snabbt in i varje rabatt och tar all näring och fukt - det har ingen betydelse om du gör upphöjda rabatter eller ställer dit pallkragar, de hittar snabbt dit. Markduk hjälper inte - björkens rötter hittar lätt genom markduken.
En clematis ser du aldrig klättra på en björkstam, inget annat heller, därför att clematis kräver både fukt och näring och har inte den minsta chans i världen att konkurrera med björken.
Det kommer inte att bli som du drömmer om, växterna tynar bort, sakta men säkert och om någon växt lyckas överleva så blir den bara en ful, ynklig sak som inte har någon växtkraft.
Torvblock använder jag mycket, de är lätta att hantera och blir bara vackrare med åren men - de får inte stå i starkt solsken hela dagarna får då torkar de och börjar spricka och ingen mossa eller ljung kan då växa i torven uten de dör. Torvblock passar bäst i woodland miljö.
Björkens rötter sträcker sig över stora områden - jag vet för jag har anlagt en trädgård i skogsmiljö.
Överbölingen
04-03-2011, 18:52
Jag sällar mig till avrådarna. En björk av normalstorlek dricker mer än 300 liter vatten per dygn. Dess rötter vid 50 års ålder är spridda över dubbla kronvidden. I vår björklund med 60 cm björkar har vi naturförna med naturlig växtlighet. Div gräs, blåbär, liljekonvalj, skogsstjärna, ekorrbär, Geranium pratense, liljekonvalj och enstaka korsblommiga "ogräs". Vi har planterat in liljekonvalj, lupiner och massor med narcisser samt vitsippor och ädlare släktingar till dessa. Även försökt med kungsängsliljor, men de för en tynande tillvaro. Men spontana frösådder kanske tar lång tid. Även botaniska tulpaner men ännu efter 5 år blommar bara moderlökarna. Nytt för i vår blir att vi skall punktgödsla där ädelstenarna finns. Misstänker att bjorschkan käkar upp det mesta av nyttigheter till förfång för våra örter.
Däremot sparar vi varje uppdykande enebuske! Allt barr som spirar mot landsvägen skyddas medan självsått sly av sälg, rönn al, barr och björk rensas. Dock sparas enstaka tallar, björkar och granar om de har en snygg växt. Björken som ersättningsbjörkar. Tall och gran som juleträd. Från två m höjd är de berättigade i fem år frammåt sedan skall de bort.
Men man skall ha klart för sig att vår björklund är ca 1000 kvm. Dvs= en normal villatomt.
kerstin z5-6
04-03-2011, 21:08
Håller med Gunilla och Bengt,men ibland har man ju inget val..jo kapa björken där rabatten ska vara kanske
Jag tror att Ni har rätt, eller snarare jag vet att Ni har det... Saken är bara den att jag tycker om mina björkar, de är lite söta, så jag tror inte att jag vill fälla dem. Men var katten ska man göra av en rabatt då! Mitt på gräsmattan känns konstigt och fel, längs husväggen känns inte så bra för huset, och eftersom jag bor på en "bondgård" har jag ingen logisk tomtavslutning någon stans, gräsmattan övergår liksom bara till åkermark... Jag blir galen! Och allt detta för att jag inte har hjärta att döda de stackars blommorna som har levt på gården längre än vi... Förresten, en tanke som slog mig... Behöver jag vara orolig för mitt växthus som ligger ett par meter ifrån björkarna? Det är anlagt med plattor och jag odlar i pallkragar på plattorna och i krukor...
ingrids
08-03-2011, 15:34
Kan du plantera några buskar som bakgrund någontans och ha en rabatt framför, kanske en sittplats också så att det inte blir en utkastad ö utan lite mysigt?
kerstin z5-6
09-03-2011, 21:26
har samma typ av tomt, har anlagt en hel del öar" av planteringar upphöjda med både sten o torv en för liten ser underlig ut.. man får ta till i storlek bara
lavendelgården
10-03-2011, 19:10
Jag tror man kan prova. Jag har en del upphöjda rabatter bland ganska stora björkar. Än så länge fungerar det - julrosor, blåsippor, kobrakallor och trillium trivs alldeles förträffligt. Jag fyller på med kompost varje år. Kanske har vi hört så mycket om björkars krav, att ingen vågar försöka... Min "lund" anlades för fem år sedan och visst har jag flyttat en del växter, som inte har utvecklats, som jag ville - men mest besvär har jag faktiskt av aspskott dom är för ..........! Men annars tycker jag att jag har lyckats skapa ett litet smultronställe i trädgården, trots björkarna . Jag har ingen markduk eller annan spärr - jag försöker ge alla växter vad dom vill ha. Det finns ingen plats i trädgården där det växer så frodigt som i "lunden". So go for it.... LYCKA TILL Åsa
CITAT (lavendelgården @ 10-03-2011, 19:10)  Jag tror man kan prova. Jag har en del upphöjda rabatter bland ganska stora björkar. Än så länge fungerar det - julrosor, blåsippor, kobrakallor och trillium trivs alldeles förträffligt. Jag fyller på med kompost varje år. Kanske har vi hört så mycket om björkars krav, att ingen vågar försöka... Min "lund" anlades för fem år sedan och visst har jag flyttat en del växter, som inte har utvecklats, som jag ville - men mest besvär har jag faktiskt av aspskott dom är för ..........! Men annars tycker jag att jag har lyckats skapa ett litet smultronställe i trädgården, trots björkarna . Jag har ingen markduk eller annan spärr - jag försöker ge alla växter vad dom vill ha. Det finns ingen plats i trädgården där det växer så frodigt som i "lunden". So go for it.... LYCKA TILL Åsa Finns det någon bild på din björklund? jag är så nyfiken på hur det ser ut! Jag hade nästan gett upp hela idén men efter ditt inlägg så kanske... När jag och min sambo flyttade ut till gården för 1,5 år sedan sa jag inga rabatter, jag tycker mig inte ha tid med dem men nu känns det som att det blir fler och fler... dock eftersom vår tomt är väldigt stor finns där en himla massa gräs men inte stora fotbollsplaner utan mer en åplätt här och en plätt där som binder samman gården och alla dess byggnader. Eftersom sambon är totalt ointresserad av blommor och blad kanj ag styra och ställa som jag vill, men min tomt vill inte som jag vill... Som alltid är tiden knaper också, dels pga heltidsjobb och sedan pga att vi håller på att renovera upp hela gården på övrig fritid... Och denna lilla söta problemrabatt som jag nu har fått ärva.... Den kommer göra mig tokig... Alla varnande ord om "björkrabatten" har fått mig att tveka så nu känns det som att den lilla stackaren får stanna kvar längt husväggen ett år till så får vi väl se om jag kommer på något bättre till nästa år... Tills vidare får jag fortsätta med min första hjälpen och omsorg så att den kanske får lite liv igen...
pleximaster
11-03-2011, 14:20
Om man verkligen vill...
Det kan funka med upphöjd rabbatt om du istället för markduk lägger åldersbeständingplast alt platonmatta under den upphöjda rabatten och under torvblocken så kommer inte rötterna igenom, se bara till att det är en viss lutning på marken under så det inte blir för mycket vatten stående. Sedan får man tänka på att inte göra för storrabatt så den kväver björkens rötter.
mvh plexi
Vildörtsträdgård
12-03-2011, 09:52
Fippie vilket vädersträck står björkarna i, är den tänkta rabatten solbelyst från sidan ? Förutom björkarnas skugga så hur skuggit är det? Jag är ju en riktig trädkramare och älskar dessutom björkar! Visst kan du odla under björkarna, men kanske inte alla de du nämnde! Tårktoliga växter och örter. Om det är soligt, kungsljus, vårlökar, allium, nävor, prakt betonika, digitalis, alunrot, bergstenfrö, vallmo, lewisia, syrenbuddleja, bondsyren och fläder. Tänk igen innan du tar ner björkarna! Ta kanske bara några av dem. Lycka till!
Väderstreck... Hmmm... Jag är 99,9%säker på att de står i väster. Björkkronorna är rätt "glesa" och skuggar inte marken vidare mycket, så bortsett från de första morgontimmarna (på sommaren fram till 9-10 eller något sådant) har jag sol hela dagen vid mina björkar.
Min tanke har aldrig varit att ta ner björkarna, eller kanske måste jag ta ner en eller två som står rätt nära mitt växthus men i så fall kommer jag att fortfarande ha en 10 björkar kvar.
Fungerar det inte att lägga min rabatt under björkarna så får träden helt enkelt stå kvar där de står och rabatten får hamna någon annan stans...
Jag tycker om mina björkar och jag älskar att höra del låga njuka "prasslet" när vårvindarna blåser genom de nya löven... *längtar*
Maria_z5
16-03-2011, 09:38
Hej Fippie! En rabatt under björkarna är en vacker dröm men omöjlig utan stora arbetsinsatser. En typ av våtbädd är en utmärkt och fungerande ide. Precis som pleximaster skriver så kan du göra en bädd liknande en gigantisk självvattnande kruka men mitt förslag är att du bara har plast/platon 15-20 cm ungefär upp över första sten/torvblocklagret och sedan sten/torvblock igen upp till rekommenderad höjd, har du gott om sten kommer det se ut som att stengärdsgården har blivit väldigt blomvillig. Jag har provat detta i skärgårdsmiljö (bevattningsförbud oftast) och det fungerar finemang det finns även beskrivet i en AoT från sommaren 2008(tror jag)  Finns även beskrivet en variant av det i boken "Latmansträdgård" av Kerstin Engstrand (livet blir enklare med den i bokhyllan). Fast det enklaste är såklart att antingen ta bort rabatten och så sätta torktåliga växter och vackra gräs, förvandla till traditionell äng eller bara lägga allt på hyllan. Själv är jag den strävsamma sorten som glatt provar allsköns konstiga lösningar och gräver ner bevattningsslangar i rabatterna hit och dit men det är bara jag... Hoppas du kommer på hur just du vill göra. //Maria
malcolm
16-03-2011, 10:05
Alternativet till rabatter är att bygga blomlådor på ben, då kommer i alla fall inte några ovälkomna rötter åt.
[attachment=58924:Bild003.jpg]
(tomater)
Gunilla T
16-03-2011, 10:43
CITAT (Fippie @ 16-03-2011, 08:15)  Fungerar det inte att lägga min rabatt under björkarna så får träden helt enkelt stå kvar där de står och rabatten får hamna någon annan stans...
Jag tycker om mina björkar och jag älskar att höra del låga njuka "prasslet" när vårvindarna blåser genom de nya löven... *längtar* Ett bra beslut  säger jag som efter åratal av kamp och möda beslöt att ta bort en vacker, frisk och skyddande björk som stod mitt i trädgården men som varje år skadade mer och mer av växterna - rötterna sträckte sig säkert över 30 - 40 kvm. Nu har jag städat upp efter björken vilket inte heller var särskilt kul. Det var ett svårt beslut kan jag säga...
Mimmi_P
17-03-2011, 21:27
Jag var på Hem & Trädårdsmässan i Kista förra helgen och fick då mjöighet att prata med en av experterna från Ulriksdals slottsträdgård. Bl a kom vi in på mina rhododendron som jag grävt ner runt en björk hemma förra året i samband med att vi dränerade husgrunden. "Experten" sa att mina buskar var mer eller mindre dödsdömda under björken då dess rötter suger musten ut det mesta. Det som eventuellt kan fungera är just en våtbädd som några redan nämnt här i tråden. Gräv ur, lägg plast i botten och fyll på med jord. Eftersom björken har hyggligt ytligt rotsystem och en rabatt behöver minst 50 cm djup, blir det en bädd ovan jord. Våtbädden måste ha dränering. Trots detta så gav experting mig inga större förhopppningar om att det skulle fungera, för dessa buskar eller andra växter. Resten var sen upp till till min envishet och vilja, sa han. Min motivation är grannen längre ner på gatan som har en stor underbar rhododendron som växer under en björk. Ingen våtbädd där inte, men den "planteringen" har många år på nacken.
Min erfarenhet av att ha rabatt nära björkar är att björken tar näringen från rabatten.
”Mina” björkar växte som sjutton under de år de fick en massa godis via rabatten så i somras fick de bli brasved i stället……. och för första gången blommande dagliljorna i den rabatten.
Nu har jag en skogstomt och så många björkar jag kan önska på andra ställen så det gjorde inte så mycket.
Jag tror man får välja…..björkars sus eller en prunkande rabatt.
/Anki
smuleborg
17-03-2011, 22:08
Vi har en odling, vi kallar den bakom björken, gammbjörk. Nja, stryktåliga nävor o.s.v kan duga. Hur får jag min älskade sambo att gå med på att vi hugger gammbjörken?
Tack alla för era svar, tips och synpunkter. Nu har jag bestämt mig. det kommer inte att bli någon rabatt under mina björkar i år och förmodligen inte senare heller. Just där mina björkar står är marken fruktansvärt stenigt och då menar jag stenar som stora som mindre berg... Så att gräva här lär bli rätt hopplöst. Att göra en "Djupbädd" (Hette det så) uppe på marken kommer bara se konstigt ut så Nej, jag får tänka om igen. Dessutom känner jag att jag inte har tid med det riktigt... Drömma kan man ju alltid... Så min ursprungsrabatt får ligga kvar vid husknuten i alla fall ett år till tills jag kommer på något bättre... Fast å andra sidan vet man aldrig med mig... När Vi flyttade till gården för 1,5 år sedan så sa jag INGA RABATTER! JAG HAR INTE TID!!! Och nu... Under påskhelgen anlades 2 nya rabatter, en gräsrabatt och en skuggrabatt. Dess för innan bygdes evv växthus på 14 kvadrat och 4 odlingsbäddar på 1,5x1,5m. Min örtagård måste snart utökas från 3 kvm till upp mot det dubbla (Jag får inte plats längre!) Och inte nog med detta, Vi byggde även ett par isolerade "Krukor" 2st på 0,6x0,6m 1st på 0,6x2,6m och en på 0,6x7,5m. Nätta och behändiga krukor att flytta på...  Och inte nog med detta, sambon dödar mig snart då jag ahr hela tvättstugan och hans spelrum fullt med frösådder och övervintringar... Men men vad hände med min strikta uppfattning att Vi ska bara ha lite krukor! Jag känner att någonstans fallerade min beslutsamhet... Tja, det får väl helt enkelt bli till att sova några timmar mindre framöver och sköta trädgården med pannlampa... För det är ju så roligt!!!
Gunilla T
29-04-2011, 11:06
Tjaa...så kan det gå Vill bara säga att du tagit ett klokt beslut! Jag tycker alltid det är synd när människor har ett trädgårdsintresse men börjar med de mest svåra projekt som med tiden inte kan lyckas utan bara blir problem och besvikelser. Då är det lätt att tappa sugen för alltid. Ja, jag vet att man ofta ser bilder för sitt inre öga och får en vision om hur vackert det kan bli men man måste förutse, iaf lite grann, hur naturen kommer att agera så det inte blir bara ett dåligt samvete och en stor besvikelse. Lycka till med dina projekt!
Tack Gunilla T!
Tydligen är det som sagt inte jag som har kontrollen i min trädgård utan det är nog naturen eller någon annan kraft för det blir inte som jag hade tänkt mig, men det kvittar ärligt talat! Jag trivs lika bra för det!
Tack alla andra med för alla tips och synpunkter!
(Som en liten parantes, de klematisar som jag i ett dåraktigt ögonblick satte vid björkarna men hade räknat bort som döda växer så att det knakar! Jag förväntar mig inte att de ska överleva och bli så stora och fina som jag först ville men det kan bli rätt intressant att se hur det går för dem, om de klarar sig. Visst blir man lycklig av det där lilal kämpande gröna som mot all förmodan spricker upp och kämpar vidare, det som var dödsdömt för länge sedan...)
kolmask
30-04-2011, 22:01
Jag har anlagt en stor rabatt några meter från grannens jättebjörk, och än så länge så frodas det mesta, så jag tror inte alls det behöver vara så himla besvärligt. Jag har inte ens bemödat mig att göra en upphöjd bädd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|