Det behøver ikke være jordens fejl, at der har været problemer med mug/mögel de sidste par år. Det har jo netop været meget fugtigt i vejret de seneste to sensomre, og rigtigt mange har haft større problemer end normalt...
Jeg dyrkede tomater i den samme jord i over 20 år i mit gamle drivhus og havde ingen problemer med det - jeg fjernede bare de øverste 5-10 cm hvert år og fyldte op med lidt kompost.
Jeg synes, at det virker overdrevet at fjerne al jorden, for selv om man sagtens kan dyrke tomater og alt muligt andet i krukker, så får man større og sundere planter ved at dyrke direkte i jorden. Sådan har det i hvert fald fungeret for mig - har prøvet begge dele.
Måske kunne du nøjes med at fjerne den øverste del af jorden og fylde ny jord i? Jeg ville nok bruge nogle sække købt plantejord - alt efter hvor stort dit drivhus er, skal der jo ikke så meget til, hvis det bare er omkring 10 cm.
Hvis det ikke fungerer (og det vil jeg tro, at det gør), så kan du jo tage det store skridt til næste år.
Mvh Anja
|