Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rädda Louise !?, Vad göra med oplanterad ros som överlevt vintern?
          SannaLasso
          Inlägg 15-03-2011, 09:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Fick en fin kraftig Lousie Odier i höstas men blev sjuk och hann inte plantera henne innan snön och kylan slog till. Plantan har legat ute helt oskyddad och omkullvält i sin smala djupa planteringskruka hela denna kalla vinter och jag har varit helt säker på att den har frusit ihjäl.

Döm om min förvåning och glädje när jag upptäckte att hela plantan har överlevt vintern och ser ut precxis som när den blev infyst. Men hur gör jag nu? Marken går ju inte att gräva i ännu och säcken med rosjord är fortfarande djupfryst. Kan jag sätta ner hela krukan i en mycket större kruka med jord och låta den stå kvar ute tills det går att plantera? Eller är det bättre att ta in den och låta stå ljust och svalt så länge? Jag bor i zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kajsa
          Inlägg 15-03-2011, 09:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Knepigt, men vad kul att den lever, det är en ros som annars klarar zon 5.
          Inne får den snabbt långa skott som kanske inte klarar sig ute sedan, skulle täckt den med ett rejält lager säckar, vinterväv tills du kan gräva upp den och sätta den på sitt rätta ställe. Eller köp en säck jord och vräk över den.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 18:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon