Hej Fippie!
En rabatt under björkarna är en vacker dröm men omöjlig utan stora arbetsinsatser.
En typ av våtbädd är en utmärkt och fungerande ide.
Precis som pleximaster skriver så kan du göra en bädd liknande en gigantisk självvattnande kruka men mitt förslag är att du bara har plast/platon 15-20 cm ungefär upp över första sten/torvblocklagret och sedan sten/torvblock igen upp till rekommenderad höjd, har du gott om sten kommer det se ut som att stengärdsgården har blivit väldigt blomvillig.
Jag har provat detta i skärgårdsmiljö (bevattningsförbud oftast) och det fungerar finemang det finns även beskrivet i en AoT från sommaren 2008(tror jag)

Finns även beskrivet en variant av det i boken "Latmansträdgård" av Kerstin Engstrand (livet blir enklare med den i bokhyllan).
Fast det enklaste är såklart att antingen ta bort rabatten och så sätta torktåliga växter och vackra gräs, förvandla till traditionell äng eller bara lägga allt på hyllan.
Själv är jag den strävsamma sorten som glatt provar allsköns konstiga lösningar och gräver ner bevattningsslangar i rabatterna hit och dit men det är bara jag...
Hoppas du kommer på hur just du vill göra.
//Maria