|
plantagen butikerna varierar, plantagen i tagene (Göteborg, Hisingen).
har bra hyfsat bra växter och ett ganska roligt sortiment både med vanligt och exotiskt. dom har mycket medelhavsväxter och palmer. stora oliver, lagerblad, fikon (flera sorter). och stora palmer på 2-3m som små (butia, dvärgpalm, dvärgpalm cerifera, livistonia, phoenix, trachycarpus wag och vanlig) och andra roliga växter som cordyline, yucca, phormium, ute kaktusar, agave, pampasgräs, kungsmagnolia, bananer, agapanthus, brödgran, gunnera m.m. och alla dessa (om dom har dom på hösten) reas ut. köpte banan (musa basjoo) plantor på 80-100cm för 5kr styck en rea.
jag handlar nästan enbart på plantagen under rea (iallafall mycket), tråkiga är ju att plantagten släpper ute avdelningen tidigt (ställer inte ordning, vattnar mindre, rensar inte ogräs, dåligt skyltat) och det är väl där det blir tråkigt. iförsig mindre dom sköter det och andra inte köper det desto billigare blir det för dom som köper rea växterna. rötterna på perenner kollar jag på.
förra året hittade jag en hyfsat stor och välväxt ginkgo för 75kr tror jag det var, var 50% på rea priset.
|