du kan arbeta ner färsk gödsel i jorden om du så vill. Om skiten innehåller mycket strö så skapar det humus i jorden. Alla grödor gillar nu inte färsk gödsel utan använd färsk gödsel till kvävekrävande grödor tex kål. färsk gödsel alstrar värme när den bryts ner så om du gräver ner den i jorden gillas det av växter som behöver mer värme, tex capsicum dvs paprika. du kan även gräva ett hål och fylla det med gödsel i dess olika stadium. ovanpå lägger du 5cm matjord och planterar pumpa. själv lägger jag en eller 2 nävar torvblandad hästgödsel i krukan som jag odlar chile i.
du kan kompostera gödslen enskilt om du vill. förhoppningsvis försvinner en del av ogräsfröerna men om komposten ej är skyddad blir den lätt en uppsamlingsplats för just ogräs. blandar du den med hushållsavfall får den bra blandning och eftersom gödsel efter ett tag innehåller mycket mask så försvinner hushållsavfallet i ett nafs. du kan även blanda slutresultatet med varandra om du inte har möjlighet att kompostera det ihop.
en bok som jag rekomenderar är
den goda jorden av Philippe Plönninge. du är givetvis välkommen att köpa den någon annanstans än vad länken anger eller att låna den på bibliotek