Vi har isolerplast i vårt växthus. Det var det billigaste alternativet dessutom.
Att isolerplast håller bättre än glas är jag givetvis glad för...vi har småbarn som spelar boll ochklättrar på det mesta.
Husliknelsen ovan tycker jag var ganska träffnde där: vi har trasiga rutor på 2 uthus och en sprica i ett av fönsterglsen på bostadshusen och det har varit så i över ettår utan att vi kommit oss för att byta. Rutor går inte jätteofta sönder men det är ett himla meck när de sker. De jag känner som har glasväxthus byter någon ruta nästan varje år i vart fall.
MEN som sagt, detta var inte huvudanledningen. Jag vill ha ett växthus för att kunna förlänga säsongen och då vill jag ju förlänga den så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Jag läste att man kan börja använda växthuset en månad tidigare på våren och få god skörd en månad länge på hösten i ett plasthus. Då var ju sken avgjord direkt för min del. Jag har ej växthuset för att titta på eller fika i, det ska jag bygga en glasveranda till.
Med isolerplast, trästomme och murad lecablocksgrund med markisolering utanför har vi ett växthus som håller värmen hela natten, i ett glashus blir det ju kallt inne så fort det blir kallt ute.
För att få mer utsikt mot trädgårdslandet har jag tänkt byta dörrarna mot några gamla småspröjsade pardörrar så fort jag hittar några passande. Utsikten åt andra hållet mot vägen/grannarna kan jag gärna slippa.
--------------------
|