Jag planerar också en häggmispelhäck och har valt häggmispel för att den ska vara relativt snabbväxande. (allt är ju relativt förstås........) Det finns flera varianter och just den vanliga sorten blir mycket tunn nertill. E-plantevarianterna kan ha lite annorlunda egenskaper än icke E-märkta, så jag föreslår att du studerar deras sortiment. Själv fastnade jag för bärhäggmispel eftersom den inte blir så hög som prakthäggmispel. Enligt beskrivningen ska den vara bredvuxen även nertill. (har dock aldrig sett den i verkligheten) Eftersom denna planta inte stod listad som häckplanta i plantskolekatalogerna, vände jag mig till Rosenhagens plantskola i Skåne och frågade om man kan beställa. Det går utmärkt. Man beställer i september och hämtar plantorna i Oktober/november. Storlek 50-80 cm, kostar 198:- per buntar om 10 st. Planteras 2-3 / meter.
Mitt råd är: studera de olika häggmispelarterna på www.eplanta.com och kontakta sedan en välsorterad plantskola på din hemort och be dom skaffa de plantor du vill ha som häckplantor (ej krukodlat). Så får du stå beredd med spaden när de levereras.
--------------------
Hellre planering än plantering
|