Jag delar inte din uppfattning om att Zetas har en bra bedömning om surjordsväxter. Deras bedömning baserar sig till stor del på att t. ex lundväxter = surjordsväxter . Man får nog gå in på nätet och se var växterna har sina naturliga växtplatser och vad de erbjuds där. Om man läser tio olika böcker om en o samma växt kan det skilja mycket i odlingsråd - och gör man fel, kan det kosta, även om de flesta växter tål väldigt mycket. Jag har hört att man var tvungna att kalka Rhododendrona i Ronneby Brunnspark - pH värdet var omkring 2. Och hur surt är det egentligen i Himalaya?! Lågt pH är det nog på många håll så varför försura ännu mer? Alla trädgårdtidningar underblåser en massa skrönor om t.ex växter som trivs i torka, fuktigt, skuggigt osv.Allt är en sanning med modifikation, tycker jag. Min timjan som inte växer supertorrt är mycket finare än den som växer i sandbacken. Vore kul om det finns fler tyckare - inga träd växer som bekant upp till himlen. Man visst är det kul att katalogen kommit - man kan faktiskt hitta en o annan godsak på Zetas även om jag tycker dom är fasansfullt dyra. Jag beställer hellre från Spezialplant i Hammarstrand, när jag vill ha lite udda växter. Med önskan om en trevlig vår o sommar Åsa
|