Dert är nog många faktorer som spelar in om en växt trivs på ens tomt eller ej och man ska nog inte stirra sig blind på rekommendationerna utan ta dem för vad de är: just rekommendationer. Zeta's överensstämmer många gånger inte heller med de bedömningar jag har gjort av en växt men jag tycker ändå att det är bra att de skriver det de anser, man kan ta det som en fingervisning. Bra för nybörjare tycker jag.
Precis som Gunilla har jag slutat läsa trädgårdstidningar för de ger mig ingenting längre, tyvärr.
Det borde finnas en särskilt tidning för oss som har hållit på i några decennier, vi är nog ganska många som skulle köpa en sådan tidning
Mitt bästa trädgårdstips är vid val av växt tänka på
-vind
-soltimmar
-regn snödjup luftfuktighet
- temperatur, risk för barfrost
-jordens beskaffenhet ph-värde
-att våga testa och att våga misslyckas;)
P.S. Många växter som sägs vara surjordsväxter kan mycket väl växa i ett högre ph-värde utan att ta skada (här hör jag ett ramaskri av ett antal surjordsodlare

). T ex odlar jag sedan flera år tillbaka allåkerbär i trädgårdsjord med ganska högt ph (basiskt). Det växer så det knakar

! Hallonen vet inte heller att de borde lida av järn/och manganbrist pga av det ganska höga ph-värdet i min jord

.