Jag har inte menat att ondgöra mig över att andra köper allt som är skrivet. Jag tycker bara att detta är värt att diskutera. Jag håller med om att jordens struktur är lika viktig och att den innehåller de för växtens överlevnad viktigaste näringsämnena och att växterna kan ta upp dessa ämnen. Philippe Plöninge har jag den största respekt för - och när Rhododendrona i Ronneby började må riktigt dåligt tog man tag i problemet. Man kalkade! F.ö finns det faktiskt växter som tål riktigt lågt pH men jag är för dålig på datateknik för att skicka länkar. Jag har nu vid flera tillfällen när jag köpt s.k. surjordsväxter - som för mig betecknas som lundväxter(b.la Hortensior) blivit uppmanad att köpa Rhododendronjord - "annars får du dom aldrig att trivas".Sånt tycker jag är rena lurendrejeriet - då jag vet att min jord överlag har ett lågt pH. Fler än jag har råkat ut för detta och varit mycket bekymrade då deras Hortensior aldrig blommade, trots att dom la på ett gott lager av Rhododendronjord varje år.Sluta med det sa jag och nu blommade deras Hortensior i somras - jag kan ha fel men det var ju roligt att dom blommade i alla fall. Vi behöver väl inte göra detta till något personligt - vitsen är ju att vi ska lära av andra o andra kanske kan lära av oss. Jag är f.ö. imponerad av ditt goda minne - själv skriver jag spontant vad jag tycker och tycker att andra har rätt att göra likadant. Zetas hade fö inget svar att komma med som du nog minns...
Ha en bra dag Åsa
|