Vårt växthus är också ett Glasbackenhus och var inte så fruktat dyrt i inköp: runt 16000 för knappa 15 kvadrat tror jag.
Vi gjorde inga tillval (hög takhöjd och isolerplast som vi ville ha var standard) men i efterhand önskar jag att vi betalat för en extra taklucka (det ingick 3 luckor med automatöppnare, min trädgårdsmästargranne säger att det är för lite).
Men...sedan tillkom ju den murade grunden och allt runtomkring och DET kostade lite: lecablock, typ hundra säckar puts, betong till klacken, grus att fylla med, markisoleringsplattor runt huset, linoljefärg till målning, gjutjärnsventiler till grunden, elinstallation, hyra av en minigrävmaskin och helt sjuuukt mycket plaströr för att dra vatten från trädgårdsbrunn på precis helt andra sidan tomten och så en pump till brunnen.
Jag har inte räknat exakt men det har kostat många tusenlappar utöver själva huset. Kanske 23 000 totalt?
Då har jag kvar kostanden för antika pardörrar som jag fortfarande söker till huset.
Bygget pågick av och till under hela våren/sommaren. Vi hade typ tänkt att det skulle ta några veckor. Så naivt! Men hade vi insett vidden av arbetet hade vi å andra sidan kanske inte gjort det.
--------------------
|