bullerbybo
Jag är nyfiken på vad era växthus kostade och hur lång tid de tog att bygga/montera (inkl grund osv)

Med "kostnad" menar jag då inköp av huset + alla ev tillval och kostnad för grund, markplattor i huset och så vidare. Men inte inredningen.

Vi byggde växthus förra våre/sommaren och jag kände att vi grovt underskattade tidsåtgången och även totalkostnaden.

Därför är jag nyfiken på detta!

Ni får gärna beskriva vilken slags växthus ni har också.

malo
Själva växthuset, 12,5 m2, kostade ca 19000 och det var med alla tillval så där ser man ju klart och tydligt vad som kostar. Grönlackat, kanalplast, dubbeldörr, 4 ventilationsfönster med fönsteröppnare.

Vi hade tänkt att gräva ur och lägga plattor till golv, men när vi började gräva hittade vi en JÄTTEsten, så isället köpte vi 6 st betongplint och tryckat virke. Vi byggde en stomme och och lade trall på. Sedan byggde vi en liten sockel som vi ställde växthuset på. Det gick nog på ca 4000. I trädgården hade vi sedan tidigare en stor flathuggen sten som fick bli trappsteg. Tidigare hade den bara varit i vägen, men nu fick den äntliigen en plats.

Tidsmässigt gick det fortare än jag räknat med. Vi började i slutet av april och var klara till midsommar. Jag tror att det hade tagit mycket längre tid att gräva oc varit mer jobb att lägga plattor. Vi arbetade på helgerna.

Jag hade valt dubbeldörr för att kunna dra in skottkärra, men nu gick det i stöpet eftersom nu växthuset står ca 15 cm ovan mark. Jag hade bara tänkt att odla i krukor så det spelade ingen roll för golvets skull.

Jag är jättenöjd med resultatet fast det inte blev som jag tänkt.
Anja Danmark
Det blev ret dyrt - men det var også mit drømmehus, som jeg fik efter mange års venten...

Jeg betalte 45.000 for drivhuset, fundamentet kostede 25.000, fliserne i huset ca. 4.500 incl. arbejdsløn - så omkring 75.000 danske kroner i alt.

Og jeg har ikke fortrudt, at jeg har brugt så meget på det, selv om det skal betales over mange år... Jeg opholder mig derude det meste af sommeren og kan ikke forestille mig, at jeg nogensinde kan blive træt af det!

Det er denne model - 20,7 m2:

http://willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=...4014&page=1

mvh
Anja

Kullatorpet
I höstas gjorde vi klart vårt Glasbackenhus på 12,3 kvm murad grund, trästomme,kanalplast, dubbel-
dörr (spegeldörrar) & marktegel. Då är allt från brädor till gjutningen, makadam, fiberduk & färg inräknat.
det slutade på 21 200:-

Ni som inte sett det kolla in på min blogg http://torpbloggen.blogspot.com/

blomkronan
Jag har inte så stort växthus sad.gif Men jag hade inte inget val! min tomt är inte så stor heller (10x7 m ) och grannar har blivit "anmälda" då dom inte haft bygglov så jag våga inte bygga större än vad jag "fick" har en bod på 10m2 så det var inte mer än 5m2 kvar.... så jag valde ett på 6,4 m2 blush.gif .
med grund och växthus med 6mm kanalplast gick det på c.a 10.000.-
[attachment=59045:v_xthuse...baksidan.JPG]
merlin68
Vi har ett juliana 10km2 från Willab garden med 6mm isolerplast med förhöjd takhöjd. Kostade då omkring 7000-8000 och nu 12500 i grundutförande. Tillkom en sockel för en tusing om jag minns rätt och automatiska fönsteröppnare för ytterligare en tusenlapp. Fick jag välja växthus idag hade jag valt en betydligt större modell om minst 16m2.
bullerbybo

Vårt växthus är också ett Glasbackenhus och var inte så fruktat dyrt i inköp: runt 16000 för knappa 15 kvadrat tror jag.

Vi gjorde inga tillval (hög takhöjd och isolerplast som vi ville ha var standard) men i efterhand önskar jag att vi betalat för en extra taklucka (det ingick 3 luckor med automatöppnare, min trädgårdsmästargranne säger att det är för lite).

Men...sedan tillkom ju den murade grunden och allt runtomkring och DET kostade lite: lecablock, typ hundra säckar puts, betong till klacken, grus att fylla med, markisoleringsplattor runt huset, linoljefärg till målning, gjutjärnsventiler till grunden, elinstallation, hyra av en minigrävmaskin och helt sjuuukt mycket plaströr för att dra vatten från trädgårdsbrunn på precis helt andra sidan tomten och så en pump till brunnen.

Jag har inte räknat exakt men det har kostat många tusenlappar utöver själva huset. Kanske 23 000 totalt?

Då har jag kvar kostanden för antika pardörrar som jag fortfarande söker till huset.

Bygget pågick av och till under hela våren/sommaren. Vi hade typ tänkt att det skulle ta några veckor. Så naivt! Men hade vi insett vidden av arbetet hade vi å andra sidan kanske inte gjort det.
Najsan
30 k grund och 40 k för huset,

39 kvm hemmabygge i glas, 4,5 meter till nock. priset är inkl kamin och skorsten, tegelgolv mm. tummenupp.gif
Tom R
Hei

Har funnet noen dårlige bilder av drivhuset ditt najsanp, hadde vært morro å sett store bilder i god oppløsning. Gjerne detaljer.

Tom
Najsan
CITAT (Tom R @ 22-03-2011, 11:37) *
Hei

Har funnet noen dårlige bilder av drivhuset ditt najsanp, hadde vært morro å sett store bilder i god oppløsning. Gjerne detaljer.

Tom

Det finns en konstruktionstråd här: http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1368781 (hoppas den funkar... ) om du är intresserad. kan inte lägga in större bilder för då blir sajten arg och vill döda mig... ranting.gif (egentligen säger den att jag har slut på utrymme innocent.gif )

vill du har detaljbilder på ngt speciellt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon