Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> härdighet på dessa ekar ?, 'Argenteomarginata' och 'Atropurpurea'
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-03-2011, 13:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Hej hej

såg nu att på odlarglädje har dom två vackra varianter av ek (tror inte jag har set dom där innan?).

där står ''Härdighet: Minst härdig till mellansverige'' vad menas egentligen med det ?, var går gränsen för mellan sverige och vilka zoner ingår i det ? tycker det är lite luddigt skrivit.

för jag funderar på att köpa dom, men såfall ha dom i kruka då jag inte har möjlighet för plantering i mark. i marken hade jag inte brytt mig om deras härdighet, men i kruka skulle jag gärna vilja veta exakt zon dessa väntas klara.

är det någon som odlar dom och såfall i vilken zon ? den vanliga anses väl till zon 6.

är det upp till Limes Norrlandicus dom menar kanske ? vilka zoner ingår såfall upp till den.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-03-2011, 14:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

tack för svar malcolm och malarmaster thanks.gif
          men då kan nog zon 4 bli ett bra riktmärke för dessa två sorter. det blir ju precis, har zon 3-4. gynnsamt läge vet jag inte. här har jag bara tillgång till uteplatsen/balkong i östläge med lite söderglimtar.

Hamamelis x intermedia 'Diane' har övervintrat här sedan 2008, likaså har känsliga lönnar också övervintrat i kruka. däremot rödbladig och brokbladig fläder fryser ner även då dessa har fått mycket snö över sig.

den rödbladiga poppel har jag dock inte vågat ha ute än i kruka.

jag får fundera på det, annars får jag ta in dom övervintra på samma sätt som popplen. som förövrigt fått små röda bladknoppar nu.

det är klart du ska köpa/över ta grannens tomt naughty.gif giggle.gif ja det finns mycket roligt, jag ska köpa mer sånt som kan stå ute här i krukor detta år, har en trädgård som där finns mycket plats. men det är tråkigt att plantera där när man inte är där så ofta.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon