Om jag skulle våga mig på en gissning så skulle jag gissa på att det är Parkrhododendron `Cunningham´s white´...gissar på den därför att det är den vanligaste Rhododendron i handeln och även den billigaste. Den är också relativt härdig och snabbväxande varför den lämpar sig bra som häckväxt.
Men framförallt eftersom du nämner att den blommar två ggr/säsong och `Cunninghams´s white´ har den egenskapen ibland. Rhododendron sätter sina blomknoppar redan på hösten för blomning nästa vår men just denhär växten sätter igång och blommar lite för tidigt ibland redan på hösten. De knoppar som blommar på hösten kommer inte igen till våren.
Svårt att bedöma priset men kan kanske ligga mellan 150 -200 kr för en mindre planta på våren. Den brukar reas ut på sensommaren till ganska fashionabla priser.
Du fick redan tips om flyttningstiden...du bör ju göra iordning rabatten innan du flyttat plantorna så att de snabbt kommer i jorden. Rhododendron vill ha en växtplats med lågt pH värde och fuktighetshållande och porös jord.
Det som är allra viktigast efter flytten är att vattna, vattna och vattna...hela säsongen.
|