CITAT (Red Top @ 21-03-2011, 12:43)

En av anledningarna till att jag ställde frågan är att svenskar ligger högst på topplistan över hur mycket lösgodis folk i världen äter.
En annan var att Sverige, i sin iver att presentera Sverige som ett matland, tänker satsa hårt på export av godis. Inte tycker jag att godis är mat, och inte tycker jag heller att det skulle vara så kul, om andra länder skulle veta vad Sverige är, genom att säga: "Aha, Sverige, godislandet".
Om man jämför kilopriset på socker med riktiga livsmedel, är det rätt skrämmande att man kan få 2kg socker för under 20,00 sek. Det är inte många livsmedel, som är så billiga.
Det är kanske inte så konstigt om vi ligger högst på lösgodis då det knappt finns någon annan stans i världen. har inte sett det i danmark, holland osv. Däremot så äts det väldigt mycket onödigt och sött i stora delar av världen fast på andra sätt. När jag var i Tunisien så mumsade de bakverk efter bakverk som fullkomligt dröp av honung o sirap plus att de drack sånt där sliskigt myntathe med 50% socker i.....euschh då föredrar jag att käka lakritsdäck och colaflaskor då och då.
Vetemjöl är billigt också och det som styr är ju helt enkelt hur billigt det är att producera och både vetemjöl och socker är billigt på den biten.
CITAT (Huggorm @ 21-03-2011, 13:42)

Det är intressant att första lösningen som folk kommer på för att lösa ett problem alltid är att skatta bort det
Vanlig svensk åkomma, staten måste säga åt oss vad vi bör göra, vad vi inte ska göra osv för annars lullar vi bara runt som en flock vilsna får.