CITAT (Cacki @ 21-03-2011, 14:54)

Jag tycker inte alls att ditt förslag var tokigt rakt igenom gällande skatt på socker(produkter) Red Top. Eftersom överkonsumtionen ställer till med en massa hälsoproblem som i sin tur kostar sjukvården otroliga summor så måste det väl betalas på något sätt. Då vore det väl bra om man kan göra som med tobak och sprit? Den som väljer att frossa i socker får också betala priset för det. Sockerersättning ska givetvis beskattas lika högt.
Anmas förslag kan jag nästan se som en självklarhet. Fattar inte att det inte redan lagstiftats om det vid det här laget.
Hetsjakt på rökare går bra men inte på dem som ätit sej till sin övervikt. (Obs, jag är medveten om att alla överviktiga inte ätit sej till alltihop)
(Kom inte och säg att det i alla fall inte drabbar andra. Det gör det visst! Hur många barn är det inte som proppas fulla med skräpmat och godis? Men slår det mot de mest utsatta (i det här fallet barnen) så rycker svensson mest på axlarna och fortsätter glatt att låta sina egna dåliga kostvanor gå i arv...märkligt.)
Tack Cacki! Äntligen en som tycker som jag. När jag tänkte skatt, tänkte jag givetvis också på jämförelsen med alkohol. Tror jag skrev det någonstans. Tobak tänkte jag inte på, eftersom det väl bara är snusarna som "äter" det.
Jag håller inte heller med om att svenskarna är så upplysta och kloka att det är upp till var och en. Sena tiders rön visar ju att hög sockerkonsumtion leder till ett starlt
beroende.
"Sockerberoende en allvarlig sjukdom
Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol.
- Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna."Citatet hämtat härifrån:
svt.seLäs gärna hela artikeln.