Jag har lite svårt för att förstå vad en lite rabiat jägare finner på ett naturforum för djur- och naturälskare? Vad är vitsen liksom?
Jag är inte emot jakt, inte heller emot slakt, så länge det sker under humana former, i
balans mellan människans
och djurens villkor och behov. Det
finns jägare som är genomtänkta och mogna människor, jag vet det. Och en "drift att jaga" finns också ofta i människans natur. Tyvärr tar denna "drift" ofta överhanden, och gör att många s.k. jägare förlorar synen på ena ögat.
Det tycker jag är högst beklagligt.
Att de sedan dessutom "gapar och skriker" ut sina (ofta skeva) åsikter som en enda sanning ( och här tillhör "våran Jonny" den mildare varianten

) gör ju bara att fel sorts jägare är de som syns och får representera dem alla. Enda resultatet är ju bara att jägare blir lika avskydda som vargen...
Jag tittade lite på jaktsidan. Hjälp viltet över vintern, "Viltvård", "Viltet fortsatt behov av stöd", osv, ser ju bra ut. En närmare titt gör mig faktiskt bara ledsen.
CITAT
Att jaga räv är roligt och samtidigt den kanske mest effektiva viltvårdsmetoden av alla för att få upp stammarna av bland annat rådjur och hare.
Jaha? Behöver vi få upp stammarna av rådjur och hare? Varför det? För att jägarna ska få skjuta fler av dem? Skjut rävarna så får ni skjuta fler rådjur och harar. Okej - men kalla det för fan inte "viltvård"! Det är ju ren och skär "jägar-vård" det handlar om.
Texten (som är mkt längre) ackompanjeras av foto på stolt man med 5 fina ihjälskjutna rävar under en nattlig vaka vid en lockande åtel.
Tjusig "viltvård". Jag betackar mig.