Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Härligt med Varg!
          Jonny
          Inlägg 19-03-2011, 17:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 295

Det är så skönt att ha dom rundt husknuten...Man känner verkeligen hur det höyer livskvaliteten...

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...planen-1.16113/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 20-03-2011, 08:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jag har lite svårt för att förstå vad en lite rabiat jägare finner på ett naturforum för djur- och naturälskare? Vad är vitsen liksom?

Jag är inte emot jakt, inte heller emot slakt, så länge det sker under humana former, ibalans mellan människans och djurens villkor och behov. Det finns jägare som är genomtänkta och mogna människor, jag vet det. Och en "drift att jaga" finns också ofta i människans natur. Tyvärr tar denna "drift" ofta överhanden, och gör att många s.k. jägare förlorar synen på ena ögat.
          Det tycker jag är högst beklagligt.

Att de sedan dessutom "gapar och skriker" ut sina (ofta skeva) åsikter som en enda sanning ( och här tillhör "våran Jonny" den mildare varianten wink.gif ) gör ju bara att fel sorts jägare är de som syns och får representera dem alla. Enda resultatet är ju bara att jägare blir lika avskydda som vargen...

Jag tittade lite på jaktsidan. Hjälp viltet över vintern, "Viltvård", "Viltet fortsatt behov av stöd", osv, ser ju bra ut. En närmare titt gör mig faktiskt bara ledsen.

CITAT
          Att jaga räv är roligt och samtidigt den kanske mest effektiva viltvårdsmetoden av alla för att få upp stammarna av bland annat rådjur och hare.
          Jaha? Behöver vi få upp stammarna av rådjur och hare? Varför det? För att jägarna ska få skjuta fler av dem? Skjut rävarna så får ni skjuta fler rådjur och harar. Okej - men kalla det för fan inte "viltvård"! Det är ju ren och skär "jägar-vård" det handlar om.

Texten (som är mkt längre) ackompanjeras av foto på stolt man med 5 fina ihjälskjutna rävar under en nattlig vaka vid en lockande åtel.

Tjusig "viltvård". Jag betackar mig.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          smuleborg
          Inlägg 21-03-2011, 18:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (amaira @ 20-03-2011, 08:52) *
          Jag tittade lite på jaktsidan. Hjälp viltet över vintern, "Viltvård", "Viltet fortsatt behov av stöd", osv, ser ju bra ut. En närmare titt gör mig faktiskt bara ledsen.

Jaha? Behöver vi få upp stammarna av rådjur och hare? Varför det? För att jägarna ska få skjuta fler av dem? Skjut rävarna så får ni skjuta fler rådjur och harar. Okej - men kalla det för fan inte "viltvård"! Det är ju ren och skär "jägar-vård" det handlar om.

Texten (som är mkt längre) ackompanjeras av foto på stolt man med 5 fina ihjälskjutna rävar under en nattlig vaka vid en lockande åtel.

Tjusig "viltvård". Jag betackar mig.

(Har kortat ner amairas inlägg).

Tummen upp . Och till det hör ju också att jägarna behandlar klövviltet som boskapsdjur under vintern (matar), för att de sedan ska hamna i köttgrytorna och inte som mat till rovdjur eller -fåglar. Inte heller det är, som jag ser det, viltvård. Mer, en obalanserad hög andel klövvilt orsakar en hel del trafikolyckor; det mänskliga lidandet som hör därtill och kostnaden för vård o.s.v. och förebyggande av dessa trafikolyckor.

Hur är det nu med hundarna, dör inte de flesta av vådaskott eller hur vad det nu? Naturligtvis en tragedi i vilket fall (och i varje enskilt fall), men skyll inte på vargen.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Jonny   Härligt med Varg!   19-03-2011, 17:35
          Markus_H   Ja varg är ju trots allt ett rovdjur som kan försv...   19-03-2011, 17:53
          Jonny   Ja varg är ju trots allt ett rovdjur som kan försv...   19-03-2011, 18:47
          sparvuggla   Jonny-jägare lever väl i tron att varg äter enbart...   19-03-2011, 18:51
          Huggorm   Just golden retreiver är ju den hundras som årlige...   19-03-2011, 19:06
          Bengalow   Med så få tillfällen, så är statistik inte vederhä...   19-03-2011, 21:23
          Huggorm   Med så få tillfällen, så är statistik inte vederhä...   19-03-2011, 22:10
          Bengalow   Om man läser den statistiken, så får jag hänvisa t...   19-03-2011, 22:35
          *Stintan*   Varför släpper man ut sin hund att få springa lös ...   19-03-2011, 22:37
          Bengalow   Stintan, det finns inga "vargtäta" områd...   19-03-2011, 22:45
          Huggorm   Stintan, det finns inga "vargtäta" områd...   19-03-2011, 22:50
          *Stintan*   Stintan, det finns inga "vargtäta" områd...   20-03-2011, 01:40
          gnon49   Ärligt talat förstår jag inte tråden. En vild o en...   19-03-2011, 23:08
          Huggorm   Bilden på ett slaktat lodjur, hängande i ett träd,...   20-03-2011, 00:39
          sparvuggla   Ärligt talat förstår jag inte tråden. En vild o en...   20-03-2011, 07:51
          amaira   Hur är det nu med hundarna, dör inte de flesta av ...   22-03-2011, 08:10
          smuleborg   Jag har aldrig sett en hund dödad av varg. Inte av...   29-03-2011, 21:02
          amaira   Men det blev en härlig diskussion :D .   20-03-2011, 09:02
          sparvuggla   Det kan även vara intressant att veta att jägaren ...   20-03-2011, 18:20
          gnon49   Decimerar man en djurart i syfte att få upp popula...   20-03-2011, 19:10
          Blomstertanten   Det är ju egentlgigen inte alls nåt konstigt med a...   20-03-2011, 20:26
          Gossen Ruda   Det är ju egentlgigen inte alls nåt konstigt med a...   20-03-2011, 20:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 13:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon