Tänk på att nätet under matkomposten ska vara RÅTT-säkert! Dvs metall. maskor ca 1 cm. Jag hade i mitt förra hus en matkompost av betong, oisolerad men skadedjurstät. 2 fack. Går tyvärr inte få tag på längre. Fyllde 1 fack med matkompost varvat med typ hushållspapper och kvarnklipp, sen fick det ligga ett halvår medan jag fyllde nästa. Ett halvår var lagom för att fylla ett fack. Trädgårdskomposten var byggd av glesa brädor (kan nog vara oisolerade pallkragar också) 3 fack, lika stora, ca 1m3 vardera. Fyllde på i fack 1 av allt det färska från trädgården. Löv, gräs, blast, klippta kvistar osv. Vände efter ett halvår över i nästa del och fyllde sedan på mer på nytt i fack 1. Efter ett halvår till vände jag över i fack 3 och blandade då också i det "gamla" nästan färdiga från matkomposten. Vänder man blir det fluffigare, så utrymmet behövdes, även om det jordigare gamla snabbt sjönk ihop. Jag vände komposten innan vårbruket och innan höstäfsning. Lite jobb, men jag fick jättefin jord. Köpte inget annat tillskott till trädgården på många år. Allt utomhus hade jag i den jorden. Det blev lagom blandning av mager trädgårdskompost och fet matkompost. En god vän hade kompost nersänkt i marken, och den var som en dräneringsgrop för hela hennes trädgård när det regnade. Kompost behöver luft lika väl som fukt, så om du inte har extremt genomrinnig sandjord ska du nog inte gräva er den.
Redigerat av Eva i Västerås: 21-03-2011, 22:26
--------------------
Hälsningar Eva
|