Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Glas, snyggt men opraktiskt?
          jimmy76x
          Inlägg 16-03-2011, 22:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 35 302

Har varit på skånska byggvaror och kollat. Är kluven som fan när det gäller glas eller plast. Jag tycker det är snyggt när man kan se in i ett växthus, kanalplast ser så tråkigt ut. Lutar nog åt glas för min del, dessutom är det billigare.

Någon som har glas som är nöjd med det? Går det sönder så himla lätt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          bullerbybo
          Inlägg 17-03-2011, 17:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 28 756

Vi har isolerplast i vårt växthus. Det var det billigaste alternativet dessutom.

Att isolerplast håller bättre än glas är jag givetvis glad för...vi har småbarn som spelar boll ochklättrar på det mesta.

Husliknelsen ovan tycker jag var ganska träffnde där: vi har trasiga rutor på 2 uthus och en sprica i ett av fönsterglsen på bostadshusen och det har varit så i över ettår utan att vi kommit oss för att byta. Rutor går inte jätteofta sönder men det är ett himla meck när de sker. De jag känner som har glasväxthus byter någon ruta nästan varje år i vart fall.

MEN som sagt, detta var inte huvudanledningen. Jag vill ha ett växthus för att kunna förlänga säsongen och då vill jag ju förlänga den så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Jag läste att man kan börja använda växthuset en månad tidigare på våren och få god skörd en månad länge på hösten i ett plasthus. Då var ju sken avgjord direkt för min del. Jag har ej växthuset för att titta på eller fika i, det ska jag bygga en glasveranda till.

Med isolerplast, trästomme och murad lecablocksgrund med markisolering utanför har vi ett växthus som håller värmen hela natten, i ett glashus blir det ju kallt inne så fort det blir kallt ute.

För att få mer utsikt mot trädgårdslandet har jag tänkt byta dörrarna mot några gamla småspröjsade pardörrar så fort jag hittar några passande. Utsikten åt andra hållet mot vägen/grannarna kan jag gärna slippa.

--------------------

Citera
          charro
          Inlägg 23-03-2011, 08:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 22 668

CITAT (bullerbybo @ 17-03-2011, 17:36) *
          Vi har isolerplast i vårt växthus. Det var det billigaste alternativet dessutom.

Att isolerplast håller bättre än glas är jag givetvis glad för...vi har småbarn som spelar boll ochklättrar på det mesta.

Husliknelsen ovan tycker jag var ganska träffnde där: vi har trasiga rutor på 2 uthus och en sprica i ett av fönsterglsen på bostadshusen och det har varit så i över ettår utan att vi kommit oss för att byta. Rutor går inte jätteofta sönder men det är ett himla meck när de sker. De jag känner som har glasväxthus byter någon ruta nästan varje år i vart fall.

MEN som sagt, detta var inte huvudanledningen. Jag vill ha ett växthus för att kunna förlänga säsongen och då vill jag ju förlänga den så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Jag läste att man kan börja använda växthuset en månad tidigare på våren och få god skörd en månad länge på hösten i ett plasthus. Då var ju sken avgjord direkt för min del. Jag har ej växthuset för att titta på eller fika i, det ska jag bygga en glasveranda till.

Med isolerplast, trästomme och murad lecablocksgrund med markisolering utanför har vi ett växthus som håller värmen hela natten, i ett glashus blir det ju kallt inne så fort det blir kallt ute.

För att få mer utsikt mot trädgårdslandet har jag tänkt byta dörrarna mot några gamla småspröjsade pardörrar så fort jag hittar några passande. Utsikten åt andra hållet mot vägen/grannarna kan jag gärna slippa.

Hej!
          Sitter just i samma tankar med mindre växthus och med småbarn är det omöjligt med glas. Igår upptäckte vi 5 rutor med sprickor och några som var helt trasiga. Det känns inte så tryggt att "spilla" glasflisor på marken där barnen springer.

Isolerplast låter som en knaon idé även för oss. Var köper man detta och vad ligger priset på ? Vilken tjocklek bör man ha och är det svårt att skära till bitar själv?

Citera
          bullerbybo
          Inlägg 23-03-2011, 09:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 28 756

CITAT (charro @ 23-03-2011, 08:52) *
          Hej!
          Sitter just i samma tankar med mindre växthus och med småbarn är det omöjligt med glas. Igår upptäckte vi 5 rutor med sprickor och några som var helt trasiga. Det känns inte så tryggt att "spilla" glasflisor på marken där barnen springer.

Isolerplast låter som en knaon idé även för oss. Var köper man detta och vad ligger priset på ? Vilken tjocklek bör man ha och är det svårt att skära till bitar själv?

Vi valde vårt hus med isolerplast redan från början, så jag vet inte så mycket om hur man byter. Men några släktingar till och har succesivt börjat byta ut glas mot isolerplastskivor i takt med att de går sönder så det ska funka att sätta in i en befintlig stomme, vad jag förstått.

Just nu håller jag på att sniickra en till vädringslucka till vårt hus, det hade jag aldrig vågat ge mig på med glas - men med plasten är det ju enkelt att dela av en skiva i två delar och det gör inget om det räkar bli lite spänningar i ramen man bygger. Isolerplasten går att dela med en rejäl mattkniv till exempel.

Det sägs att byggaffären Byggmax ska börja sälja isolerplastskivor i sitt webbsortiment snart, och de ligger ju alltid bra till prismässigt. Annars vet jag inte vilka affärer som säljer dessa.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          jimmy76x   Glas, snyggt men opraktiskt?   16-03-2011, 22:54
          Anja Danmark   Nej - det synes jeg ikke, hvis drivhuset ikke står...   17-03-2011, 07:12
          Platinum   Hur ofta byter folk fönsterglas på sina hus? Jo, g...   17-03-2011, 07:13
          KRT   Vi har isolerplast i vårt växthus. Det var det bil...   17-04-2011, 15:16
          bullerbybo   Får man fråga var ert växthus kommer ifrån? Alla j...   18-04-2011, 11:51
          rosita   Jag är mycket nöjd med mitt växthus av glas. Det ä...   17-03-2011, 17:45
          bullerbybo   Hittade denna info på nätet: "Utan uppvärmni...   17-03-2011, 18:20
          bullerbybo   Bifogar två bilder på vårt isolerplasthus (tag...   17-03-2011, 18:32
          MayaLisa   Säkerhetsglas tror jag är värt att satsa på !   18-03-2011, 17:02
          Kamilla_I   Säkerhetsglas tror jag är värt att satsa på ! ...   19-04-2011, 08:24
          GME   Jag köpte mitt odla 60 på skånska bygg, det är 200...   17-04-2011, 18:28
          Österfärneboodlaren   Förra vintern, den stora snövintern, gick vårt gla...   18-04-2011, 07:15
          Whiskuchi   Hittar jag bara plast till samma pris som glas byt...   18-04-2011, 09:44
          Anja Danmark   Jeg har denne model fra Willab Garden: http://wil...   19-04-2011, 21:15
          frugb   Hej! Jag har småbarn, bor på en ö i Bohuslän (...   26-04-2011, 08:37
          Evalina21   Hej! Jag har småbarn, bor på en ö i Bohuslän (...   26-04-2011, 11:01
          aromata   Säkerhetsglas är dessutom mer elastiskt än vanligt...   26-04-2011, 11:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon