CITAT (ilPadrino @ 23-03-2011, 08:37)

Ni som testat jordärtskockor, berätta från början exakt hur ni gjort och hur det har gått, blev jättenyfiken att testa när jag läste det här men vet i stort sett ingenting om hur det man gör. Kronärtskockor har jag för första gången frösått och det växer just nu som ogräs, men jordärtskocka låter ju mer som att sätta potatis...

Att odla jordärtskockor är sjukt enkelt:
Ta stora och släta jordärtskockor som utsäde. Även små och knöliga går utmärkt att så, men det sägs att man kan selektera fram större och slätare skockor genom att välja sånt utsäde. Går att sätta både sen höst och på våren, gärna tidigt. De börjar gro av sig själva så fort tjälen gott ur. Gräv ned dem nån decimeter. Det gör inget om de hamnar för ytligt. Dock välter de lätt när det blåser om de inte står djupt och stabilt, eftersom de blir runt 2m höga och rätt yviga. De är släkt med solrosen och har likartat växtsätt. Går att använda som vinskyddande häck. Blasten blir rikligt med kompostmaterial.
Inga ogräs verkar kunna konkurrera med dem, utan det mesta kvävs snarare under den massiva bladmassan. Inga ohyra verkar besvära dem. Har dock sett små gropar på knölarna som att någon har varit och knaprat lite, min gissning är sniglar men jag har inga bevis. Om det är sorten Bianca så blommar den på hösten med gula blommor. Blommorna håller sig rätt länge i vas. Bianca har vita rotknölar. De som hittas på mataffären är ofta rödaktiga = annan sort.
Jag har satt dem för tätt, men det verkar inte göra så mycket, har fått massor ändå, 15 skockor gav 3st 10litershinkar i min tunga lerjord. Rotknölarna utvecklas rätt sent sägs det, så vänta med skörden till hösten. Eller låt dem ligga kvar i jorden över vintern, för skörd i vår, de tål frost och tjäle på egen hand utan problem. De är perenna och härdiga långt upp i norrland.
Vissa hävdar att skockorna lätt blir ett ogräs om man inte får upp alla små skockorna, men det har jag inte haft några problem med. Det går att låta dem vara kvar på samma plats till nästa år utan att plantera om dem. Men jag hörde någonstans att rotknölarna blir mindre och mindre för varje år om man inte planterar om dem, men det vet jag inte om det stämmer, har ingen källa.
Jordärtskockor är en av de mest underhållsfria växter man kan odla. Lysande nybörjarväxt, går inte att misslyckas med. Ger massor av skörd utan nämnvärd arbetsinsats.
Det sjukaste av allt är att på mataffären kostar dessa, ofta importerade, delikatessrotsaker 80kr/kg i ett litet inplastat folietråg. Man borde bli jordärtskocksbonde på heltid, snacka om förtjänst!!!