CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2011, 16:00)

Det har ju redan kommit svar men jag bara förtydligar likheterna:
Nazismen - koncentrationsläger - förintelsen - Hitler - Åkesson
Kommunismen - gulag - stalinutrensningarna - Stalin - Ohly
Alla auktoritära ledare och regimer har blod på sina händer för det gäller att rensa ut alla reella och inbillade fiender.
Nja det här resonemanget håller inte riktigt och jag tycker inte om Stalin, Hitler, Ohly eller Åkesson men man måste inte gilla Stalin för att vara VP(det var ju det som Schyman lyckades bryta bra med och det var därför V sjönk som en sten när Ohly börja styra)och förvisso att SDare är främlingsfientliga men de behöver inte vara Nazister(vilket är en jätteskillnad).
Sen kan man givetvis med faktum konstatera att tex Kommunism världsligt sett varit ett Fiasko om man tittat på alla de länder där det först in i olika former tex Kina, Vietnam, Kuba osv så jag har svårt att se hur "gammelkommunister" på allvar kan förespråka den formen av kommunism. Lenin själv tyckte att kommunism såg bra ut på papperet men fungerade inte i verkligheten och införde ett skräckvälde...sen tyckte Stalin att Leninism bara fungerade på papperet och införde sin version vilket gjorde det ännu värre:-(
Leninbysten stod kvar länge på VP´s lokal här i stan på receptionsdisken...skrämmande faktiskt.