Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lämpliga blommor för växthus i augusti, romanförfattare behöver hjälp med research
          InkFlower
          Inlägg 20-01-2011, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 38 157

Hej!

Jag håller på att skriva en roman där en av huvudpersonerna spenderar mycket tid i sitt växthus. Då romanen utspelar sig under juli-augusti i norra Italien så måste jag ta reda på vilken typ av blommor som i såfall skulle vara möjliga att ha där inne?

Jag är tyvärr väldigt okunnig om allt som har med odling av blommor att göra. Hoppas att någon kunnig person här inne vill hjälpa mig.

Tack på förhand! :-)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fuchsian
          Inlägg 07-03-2011, 11:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

På nätet har du kanske en funktion som översätter den italienska texten till det språk du vill ha och tvärtemot.
          Jag brukar använda det när jag letar något och det är på annat språk som jag inte kan.
          (kan dock engelska, tyska och franska och de nordiska språket, men man är ställt när det gäller de andra)

Kolla med din dator, jag tror att jag plockade in den översättaren själv, men hur? Det minns jag inte.
          Lite hjälp på vägen på detta vis.
          Då är vi fler som skriver böcker, jag håller på min 2:a bok, men den har varit segt att få ordning på, men det kommer väl för till sommaren ska den vara klar och har redan lite över 200 sidor.
          ...Fuchsian .....

Citera
          InkFlower
          Inlägg 23-03-2011, 16:51
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (fuchsian @ 07-03-2011, 11:24) *
          Då är vi fler som skriver böcker, jag håller på min 2:a bok, men den har varit segt att få ordning på, men det kommer väl för till sommaren ska den vara klar och har redan lite över 200 sidor.
          ...Fuchsian .....

Åh Vad spännande! Önskar dig massor med skrivklåda då tummenupp.gif Jag ska faktiskt också vara klar till sommaren.

Nu har jag återigen gått tillbaka till min ursprungliga idé beträffande blommorna. Jag tänker mig nu att min huvudperson Prästen odlar kamelior i KÄLLAREN (där borde det vara kallt nog väl i april/maj?) under artificiellt ljus. Frågan är bara om man kan göra så? Går det att odla blommor helt utan solljus och bara med lampor?

Växthuset ute i trädgården får vara kvar, men där har jag bestämt mig för orkidéer.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 23-03-2011, 19:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (InkFlower @ 23-03-2011, 16:51) *
          Åh Vad spännande! Önskar dig massor med skrivklåda då tummenupp.gif Jag ska faktiskt också vara klar till sommaren.

Nu har jag återigen gått tillbaka till min ursprungliga idé beträffande blommorna. Jag tänker mig nu att min huvudperson Prästen odlar kamelior i KÄLLAREN (där borde det vara kallt nog väl i april/maj?) under artificiellt ljus. Frågan är bara om man kan göra så? Går det att odla blommor helt utan solljus och bara med lampor?

Växthuset ute i trädgården får vara kvar, men där har jag bestämt mig för orkidéer.

Åh, du skulle nästan försöka att få kontakt med Tage Andersen! En dansk med passion för kamelior. biggrin.gif
          http://www.tage-andersen.com/index.html

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          InkFlower
          Inlägg 23-03-2011, 22:46
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Kryddan03 @ 23-03-2011, 19:28) *
          Åh, du skulle nästan försöka att få kontakt med Tage Andersen! En dansk med passion för kamelior. biggrin.gif
          http://www.tage-andersen.com/index.html

Åh TACK Kryddan!! thanks.gif blomma.gif Jag bor i Köpenhamn, bara ca 15 minuter från den gatan! Vilket förträffligt ställe att göda min begynnande blomsterpassion. Ska gå in där redan i morgon!

Jag köpte fyra orkidéer på Netto förra månaden men alla har tyvärr redan dött -cry-.gif tror att det var turen hem från affären i kylan som tog kål på dem. Men nu har jag gett mig den på att jag ska fixa det här med blommor! Det är ju såååå spännande!

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 23-03-2011, 23:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (InkFlower @ 23-03-2011, 22:46) *
          Åh TACK Kryddan!! thanks.gif blomma.gif Jag bor i Köpenhamn, bara ca 15 minuter från den gatan! Vilket förträffligt ställe att göda min begynnande blomsterpassion. Ska gå in där redan i morgon!

Jag köpte fyra orkidéer på Netto förra månaden men alla har tyvärr redan dött -cry-.gif tror att det var turen hem från affären i kylan som tog kål på dem. Men nu har jag gett mig den på att jag ska fixa det här med blommor! Det är ju såååå spännande!

Nu blev jag avundsjuk! På att du bor i Köpenhamn men framförallt att du bor nästgårds med Tage Andersens butik. wink.gif Självklart måste du besöka den. Jag har själv inte varit där med sett hans utställningar. Du kommer säkerligen att få massor av inspiration och goda råd. smile.gif

Du får göra ett nytt försök med odlandet. Jag tror inte det är någon här på forumet - såväl relativa nybörjare som "gamla" (också relativt;)) rävar - som inte råkat ut för bakslag. Ändå fortsätter man träget och odlar gamla trogna favoriter men testar också nya sorter och lyckas eller misslyckas. Inte så olikt livet självt eller rättare sagt - precis likadant. När man på våren ser att växter man varit orolig för under vinter börjar skjuta nya skott, när de första lökarna sticker upp sina luvor ovanför jordytan, när blomman, som stått och sett lite halvtrist ut på fönsterbänken, får ny knopp - då blir man som ett litet barn på julafton och fylls med en nästan obeskrivlig glädje. smile.gif

Redigerat av Kryddan03: 23-03-2011, 23:27

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

Inlägg i den här tråden
          InkFlower   Lämpliga blommor för växthus i augusti   20-01-2011, 13:41
          Kryddan03   Min första tanke är: Vad för typ av växthus skulle...   20-01-2011, 22:17
          ingrids   En möjlighet skulle kunna vara ett tropiskt växthu...   20-01-2011, 22:32
          Kryddan03   En möjlighet skulle kunna vara ett tropiskt växthu...   20-01-2011, 22:44
          InkFlower   Tack för era inspirerande svar! Jag tror jag...   26-01-2011, 16:20
          Kryddan03   Tack för era inspirerande svar! Jag tror jag...   26-01-2011, 20:12
          ingrids   Den som ändå hade ett växthus i Italien, fast du k...   26-01-2011, 16:53
          InkFlower   Hej! Tack för alla svaren! De har lett til...   24-02-2011, 13:03
          Åsa, mälardalen zon 2   Det här kanske krånglar till det men brukar inte o...   24-02-2011, 13:24
          InkFlower   Tack Åsa för den insiktsfulla anmärkningen! :...   24-02-2011, 14:04
          Kryddan03   Här har du en länk till de liturgiska färgerna: ht...   24-02-2011, 19:04
          fuchsian   Vi har ett hus på en liten bergsby i Italien, men ...   26-02-2011, 18:01
          InkFlower   Vi har ett hus på en liten bergsby i Italien, men ...   27-02-2011, 22:28
          InkFlower   Tack, Kryddan03, för din fantastiska hjälp!...   27-02-2011, 18:53
          Kryddan03   Tack, Kryddan03, för din fantastiska hjälp!...   27-02-2011, 20:08
          flaxss   Åh, du skulle nästan försöka att få kontakt med Ta...   23-03-2011, 19:58

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 23:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon