Det här borde man kanske inte visa i en tråd med denna dignitet men jag kör ändå, möjligtvis kan det ge någon ett tips eller en idé eller kanske ett gott skratt men det bjuder jag på i så fall. Växthuset är byggt på barnens avlagda sandlåda som hade stått tom och oanvänd i flera år, bottenytan är 120 x 120 cm och jag har delat in det hela med plank så det är en odlingsbädd på var sida och en rakt fram och en liten gång i mitten: Det är full ståhöjd därinne trots de minimala måtten eftersom man kliver ner i huset, brukar lägga en plankstump tvärsöver om jag vill sitta ner. Djupet i odlingsbäddarna är ca. 40 cm och de ungefär så breda också. Finns två löstagbara hyllor på var sida där jag brukar ha plantor på tillväxt och så har jag satt fast kvastskaft att binda fast snören i till tomaterna på tre sidor. Taket går inte ända upp till nocken och man kan lyfta bort nockplåten för vädring och sommarens projekt är att spänna fast den med fjädrar från en gammal kasserad skrivbordslampa eftersom den gärna blåser av när det är storm och jag har varit med om att få hämta den inne på grannens tomt.
Det mesta av trävirket till stommen kommer från kasserade lastpallar från jobbet som jag målat med vit fönsterfärg och plasten + specialspik är köpt på Coop Forum. Visst kan man skratta åt konstruktionen men den fungerar och har gett mig åtskilliga tomater, paprikor och spansk peppar. Några större bjudningar lär jag inte kunna ha där inne, får bli en korv med bröd till max. två personer då men det har hänt att jag knäckt en och annan öl där inne då det regnat och jag velat beundra den kommande skörden. Faktum är att jag gjorde en ritning mha. ett CAD-program innan bygget som jag printade ut och plastade in , tyvärr sparade jag detta på diskett och den är borta sedan en tid då min nuvarande dator inte har någon diskettstation. Detta är mitt sätt att "leka" och kan jag göra det med såg, hammare och spik är det ett sant nöje.
Växthuset står faktiskt rakt, bara fotoperspektivet som gör att det ser snett ut.
V_HUS.JPG ( 472.83k )
Antal nedladdningar: 65PS. All plåt har jag klippt och bockat till själv av aluminium på jobbet. DS.
Redigerat av malcolm: 28-03-2011, 14:33