Tack alla vad ni är snälla.
Grunden är det som är tråkigast, men också tyvärr typ viktigast... Vi grävde nästan ända ner till vad dom säger är frostfritt djup, minns inte riktigt och har inte uppgifterna här men jag tror vi har 20-30cm makadam med dränering underst, som går ut till diket i åkerkanten just bakom. Sen en armerad gjuten betongsula på 15 cm hög och sen tre varv med lecablock 19*15*59 cm = 60cm för att komma upp i marknivå. Så i runda slängar kanske vi grävde ur en meter. Sen murade vi ett varv till som är i stort sett det man nu ser ovanför mark. Muren putsades och målades vit. Ang tegelstenar som grund så funkar det utmärkt, se bara till att stenen tål att vara ute och bli regnad på så den inte spricker. Man kan ju mura leca det som ska vara under jord så blir det lite billigare och går lite fortare. Var noga vid murning, det är lätt att det bär ivär med några mm per varv, och det gör mycket i slutändan. Och kom ihåg att diagonalmäta!!
Nu vet jag ju inte hur det här konceptet fungerar eftersom tjälen inte släppt ännu, men än så länge verkar det inte ha satt sig och inga rutor har spruckit

grunden är inte isolerad med annat än makadam på utsidan för dräneringens skull.
Jag bor utanför uppsala förresten och har stenhård lera i backen.
Glasen är inhandlade på blocket för 50 kr rutan 60*200*0,5cm, handlade 100 rutor och har kvar några reservglas. var tänkta till extraglas till ett superstort växthus.
Fråga gärna igen om jag har missat någon fråga, är tyvärr inte super på danska men jag kämpar på...