när du har en facklig organisation som är nära lierad för att inte säga del i ett politiskt parti o samma folk sitter i partiet som i fackorganisationen får du problem särskilt som de enskilda medlemmarna inte röstar på det politiska partiet. vi har den lägsta andelen fackanslutna någonsin o många lämnar,t o m de som varit medlemmar i många år.ungdommar har alltid varit svårt att motivera att gå med,nu är det nästan omöjligt. jag hade helst sett en fackförening som är opolitisk o kämpar för sina medlemmars rättigheter,löner,miljö m.m istället för att agera stödtrupper. vitsen med en fackförening är ju att vara stor o stark för att kunna påverka.men har man inga medlemmar så lyssnar ingen,särskilt inte arbetsgivaren. i mitt fack har det gått så långt att egen a-kassa är borta,avdelningar har slagits ihop o de lokala sektionerna är borta,tillika medlemmarna.inte för att yrkeskåren krymt,tvärtom. min mening är att om den fackliga verksamheten,särskilt inom LO sidan skall överleva bör man tänka om angående sin politiska förankring. varför skall facket agera parti,det finns ju redan i riksdagen. Ulf
|