Sidor: 1, 2
netha
Återigen har vi fått kvitto på att "vända papper" premieras bättre än att jobba inom vård/skola/omsorg.
Ett till av barnen har fått "pappersvändarjobb" ( menar inget nedlåtande)... utan annan utbildning än gymnasiet och hennes lön överstiger syster ... förskollärare, som har 3,5 års universitetsstudier.
Huggorm
Kanske glädjen med att få arbeta med människor uppväger den lägre lönen? Något måste det ju vara som får alla dessa människor att välja dessa humanistiska yrken.
pejori
CITAT (netha @ 27-03-2011, 23:36) *
Återigen har vi fått kvitto på att "vända papper" premieras bättre än att jobba inom vård/skola/omsorg.
Ett till av barnen har fått "pappersvändarjobb" ( menar inget nedlåtande)... utan annan utbildning än gymnasiet och hennes lön överstiger syster ... förskollärare, som har 3,5 års universitetsstudier.

Är du förvånad?
En maskinist på ett sjukhus, får betydligt bättre lön, än en sjuksköterska, med motsvarande utbildning, trots att hon handhar mäniskoliv och maskinisten sköter en maskin.
pejori
CITAT (Huggorm @ 27-03-2011, 23:40) *
Kanske glädjen med att få arbeta med människor uppväger den lägre lönen? Något måste det ju vara som får alla dessa människor att välja dessa humanistiska yrken.

florence nightingale syndromet är utrotat sedan länge.
Vi jobbar inte för, att det är ku,l utan för att vi värnar om mäniskor.
Visst vill vi ha bättre lön, och där brister jämnlikheten ordentligt.
Jag vill ha samma betalt för det jobb jag utför, inte mindre för, att jag är kvinna.
netha
CITAT (Huggorm @ 27-03-2011, 23:40) *

Jamen så klart det är. Hur tror du att det skulle fungera annars ... om ingen ville jobba inom vård, skola och omsorg?
Vem skulle ta hand om dig om du råkade ut för olycka eller kanske en Stroke, Hjärtinfarkt, Gallsten, Bråck osv osv

Vem skulle undervisa barn i skolan om ingen satsade på Läraryrket?
Vem tog hand om alla små barn om Förskola/ Förskollärare inte fanns och föräldrarna måste jobba för att få ihop ekonomin?
Piccante
Glädje betalar ingen mat och hyra tyvärr.
netha
CITAT (pejori @ 27-03-2011, 23:42) *
Är du förvånad?
En maskinist på ett sjukhus, får betydligt bättre lön, än en sjuksköterska, med motsvarande utbildning, trots att hon handhar mäniskoliv och maskinisten sköter en maskin.

Inte förvånad alls ... men heligt förb! Vi lever nu på tvåtusentalen men likväl har jämlikheten och värdering stannat på medeltiden. *arg & ledsen*
netha
CITAT (Markus_H @ 27-03-2011, 23:51) *
Glädje betalar ingen mat och hyra tyvärr.

tummenupp.gif
pejori
CITAT (netha @ 27-03-2011, 23:53) *
Inte förvånad alls ... men heligt förb! Vi lever nu på tvåtusentalen men likväl har jämlikheten och värdering stannat på medeltiden. *arg & ledsen*

Jag också.
pejori
CITAT (netha @ 27-03-2011, 23:51) *
Jamen så klart det är. Hur tror du att det skulle fungera annars ... om ingen ville jobba inom vård, skola och omsorg?
Vem skulle ta hand om dig om du råkade ut för olycka eller kanske en Stroke, Hjärtinfarkt, Gallsten, Bråck osv osv

Vem skulle undervisa barn i skolan om ingen satsade på Läraryrket?
Vem tog hand om alla små barn om Förskola/ Förskollärare inte fanns och föräldrarna måste jobba för att få ihop ekonomin?

Tja, "alla kan påverka sitt liv och sin framtid" har jag läst någonstans och vore det så lätt, fanns inga diskare eller "rut" som var tvungen att dra skit efter andra.
Kvinnoyrken har fortfarande lågstatus tyvärr.
Motti
Men läkare forskare osv jobbar ju också med med människor ja alla servis yrken jobbar ju med människor och om man tänker efter så jobbar vi ju alla med människor utom dom som valt att jobba med djur men dom har ju människor som arbetskamrater.
pejori
CITAT (Motti @ 28-03-2011, 00:43) *
Men läkare forskare osv jobbar ju också med med människor ja alla servis yrken jobbar ju med människor och om man tänker efter så jobbar vi ju alla med människor utom dom som valt att jobba med djur men dom har ju människor som arbetskamrater.

Tror du missuppfattat lite, jag anser att arbete med mäniskor, ska belönas mer, än arbete med maskiner.
(lika lön för samma utbildning)

En maskintekniker har betydligt högre lön, än en sjuksköterska med likvärdig utbildning.
Aqvakul
och tyvärr inget som tyder på en förändring...
malarmaster
jag skall slänga in en brandfackla o sticka ut hakan.kan det inta vara så att lönenivåerna i offentliga yrkes,dvs skattefinansierade medvetet har hållts låga för att kunna finansiera sektorn?
ansvaret för detta ligger således på politikerna som i tal lovar förbättringar för att i nästa andetag sitta vid förhandlingsbordet o säga nej till förbättringar.
det är ju framförallt socialdemokraterna som med samarbete med facken under lång tid bedrivit denna taktik.Kommunal startade en strejk o vek sig när partipiskan ven.Ännu ett argument för opolitiska fackföreningar.
håller med om att lönenivåerna inom sektorn är för låga o ser gärna en höjning för sköterskor,poliser,brandmän,förskollärare o lärare m.m. hur det ska göras utan större skattehöjningar
är väl problemet.kommuner o landsting är ju hårt pressade ekonomiskt o skattehöjningar resulterar tyvärr i minskad konsumtion o ökad arbetslöshet i andra sektorer. Ulf
tomas99
CITAT (malarmaster @ 28-03-2011, 06:09) *
jag skall slänga in en brandfackla o sticka ut hakan.kan det inta vara så att lönenivåerna i offentliga yrkes,dvs skattefinansierade medvetet har hållts låga för att kunna finansiera sektorn?
ansvaret för detta ligger således på politikerna som i tal lovar förbättringar för att i nästa andetag sitta vid förhandlingsbordet o säga nej till förbättringar.
det är ju framförallt socialdemokraterna som med samarbete med facken under lång tid bedrivit denna taktik.Kommunal startade en strejk o vek sig när partipiskan ven.Ännu ett argument för opolitiska fackföreningar.
håller med om att lönenivåerna inom sektorn är för låga o ser gärna en höjning för sköterskor,poliser,brandmän,förskollärare o lärare m.m. hur det ska göras utan större skattehöjningar
är väl problemet.kommuner o landsting är ju hårt pressade ekonomiskt o skattehöjningar resulterar tyvärr i minskad konsumtion o ökad arbetslöshet i andra sektorer. Ulf

thumbdown.gif
herkules
tänk om alla som jobbade inom vård/omsorg/skola vågade ställa sig upp och tala om vad de ville ha i lön, strejka för det, sverige skulle stänga efter en vecka och då kanske jobben skulle uppskattas på ett annat sätt och lönen sättas därefter.
spelar väl ingen roll om strejken blir samhällsfarlig, strejka ändå.
någon gång måste ju ändå foten sättas ned.
Gunilla T
Det har alltid funnits synpunkter, berättigade eller oberättigade, på hur offentliga sektorn sköter sitt arbete. Det cirkulerar en hel del rykten om att man inte kan hantera sina tilldelade medel utan slösar...

Hur många här som riktar kritik mot det offentliga eller "vet hur det bör vara" har erfarenhet därifrån? Hur många har suttit med kniven mot strupen och tvingats skära i verksamheter som redan ligger långt under vad som kan bedömas som rimligt för att verksamheten skall fungera?

Mycket av den offentliga sektorns verksamheter är lagstyrda dvs människor har rätt till insatser och bistånd oavsett om det finns pengar i kassan eller inte...och behoven ökar ständigt.

Offentliga sektorn har aldrig varit löneledande och kommer aldrig att bli det heller. Det är på den privata sidan man sätter nivåerna. Sedan hör det till saken att det naturligtvis är mycket enklare och billigare att höja lönerna för en yrkesgrupp som har tio representanter än för alla hundratals vårdbiträden som sliter för usla löner.

För att ingen skall missförstå, ja, lönerna är urusla på kvinnodominerade arbetsplatser och det är en anledning till att det finns så få män som arbetar där.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 28-03-2011, 09:48) *
Det har alltid funnits synpunkter, berättigade eller oberättigade, på hur offentliga sektorn sköter sitt arbete. Det cirkulerar en hel del rykten om att man inte kan hantera sina tilldelade medel utan slösar...

Hur många här som riktar kritik mot det offentliga eller "vet hur det bör vara" har erfarenhet därifrån? Hur många har suttit med kniven mot strupen och tvingats skära i verksamheter som redan ligger långt under vad som kan bedömas som rimligt för att verksamheten skall fungera?

Mycket av den offentliga sektorns verksamheter är lagstyrda dvs människor har rätt till insatser och bistånd oavsett om det finns pengar i kassan eller inte...och behoven ökar ständigt.

Offentliga sektorn har aldrig varit löneledande och kommer aldrig att bli det heller. Det är på den privata sidan man sätter nivåerna. Sedan hör det till saken att det naturligtvis är mycket enklare och billigare att höja lönerna för en yrkesgrupp som har tio representanter än för alla hundratals vårdbiträden som sliter för usla löner.

För att ingen skall missförstå, ja, lönerna är urusla på kvinnodominerade arbetsplatser och det är en anledning till att det finns så få män som arbetar där.

Visst, så är det! tummenupp.gif
hattstugan
Ang det där med strejk i Vård och omsorg så får det inte ske för det räknas som samhällsfarligt!

Det enda man kan göra där är att vägra övertid!

Är vad jag minns iaf!
herkules
CITAT (hattstugan @ 28-03-2011, 10:25) *
Ang det där med strejk i Vård och omsorg så får det inte ske för det räknas som samhällsfarligt!

Är vad jag minns iaf!

jag vet att det inte får ske, just därför tycker jag att det ska ske, det är för lite jävlar anamma i folk!
Huggorm
Varför hålla på att jämföra lönen med andra? Jämför med hur mycket som behövs för att klara sin vardag i stället, så kommer sjuksyster se att hon har det ganska bra. Men så är det med folk, ger man någon en hundralapp så blir inte första reaktionen glädje, utan att springa iväg och kolla så ingen annan fått 110kr.

Och nog är det som malarmaster skriver ovan, vi har inte råd att ge offentlig sektor hur hög lön som helst, inte utan att skära ner i antalet anställda. I stället får den som vill tjäna mycket pengar välja ett annat yrke, som exempelvis ingenjör. Då får man jobba med kall, död teknik i stället, men då tjänar man ett par tusenlappar mer i månaden så man kan tröstshoppa ännu mer skit. Hoppas det känns värt det när man äger sitt hundrade par skor.

CITAT (hattstugan @ 28-03-2011, 10:25) *

Är vad jag minns iaf!

Ingen kan hindra dig från att säga upp dig, och det är en mycket effektiv sort av strejk. Eftersom det är så dåligt att jobba inom vården är det väll bara skönt att bli av med jobbet ändå?
*Stintan*
Har offentliganställda för dåligt betalt eller är det de andra som har för bra betalt?

Jaja jag vet att de traditionella kvinnoyrkena borde ha mer i lönekuvertet men jag ställer frågan ändå.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 11:27) *
Har offentliganställda för dåligt betalt eller är det de andra som har för bra betalt?

Jaja jag vet att de traditionella kvinnoyrkena borde ha mer i lönekuvertet men jag ställer frågan ändå.

Alla har för bra betalat. Var och en borde göra en komplett uppställning över vad deras pengar går till på ett år, då tror jag de flesta skulle inse att de hade klarat sig bra på halva lönen om det bara lät bli att köpa allt onödigt skräp.
Monaxe
CITAT (herkules @ 28-03-2011, 09:12) *
tänk om alla som jobbade inom vård/omsorg/skola vågade ställa sig upp och tala om vad de ville ha i lön, strejka för det, sverige skulle stänga efter en vecka och då kanske jobben skulle uppskattas på ett annat sätt och lönen sättas därefter.
spelar väl ingen roll om strejken blir samhällsfarlig, strejka ändå.
någon gång måste ju ändå foten sättas ned.

Senaste strejken vi sjuksköterskor hade var för 3 år sedan, efter bara ett par dagar var allmänhetens sympati bortblåst. Då skreks rubrikerna om samhällfarlig strejk ut på alla löpsedlar, mängder av tragiska exepel drogs upp och allt visade på en fruktansvärd oansvarighet hos alla vårdanställda...

Om det var värt det? Nej inte alls, skillnaden i lönekuvertet var minimal. Alla uppskattar vårdaställdas arbete, men ytterst få vill egentligen betala för kunskaperna och expertisen.
Det är inte lätt att rekrytera ungdomar till flera olika specialiteer, undrar varför?
Man kan väl leva gott på att folk tycker att man är behövd?

Skulle aldrig råda någon att satsa på sjuksköterskejobbet, hade jag vetat för 20 år sedan hur det skulle bli, hade jag snabbt hoppat av och satsat på industri el liknande!
Huggorm
CITAT (Monaxe @ 28-03-2011, 11:46) *
Skulle aldrig råda någon att satsa på sjuksköterskejobbet, hade jag vetat för 20 år sedan hur det skulle bli, hade jag snabbt hoppat av och satsat på industri el liknande!

Industri är nog inte heller något klockrent val, så som utvecklingen sett ut...
Monaxe
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 11:47) *
Industri är nog inte heller något klockrent val, så som utvecklingen sett ut...

Kan så vara, den klassiska rekomendationen har ju i alla år varit att "i sjukvården finns det alltid jobb" Men det är inte heller hela sanningen.
Faktum är att jag hade tjänat bättre om jag stått på bandet på Volvo, än vad jag har gjort under alla mina år som sjuksköterska. Studielånet har i många år varit en dryg post att betala av på och har medfört en direkt lönesänkning.
Förslitningsskador? Javisst, finns lika mycket representerat inom vården som på golvet i industrin. Bara som jämförelse...det är finare att jobba med teknik än med människor...
Gåsis
Jag kan bara hålla med monaxe, alla tycker vi är värda mer lön men sympatieran försvann fort när strejken gav konsekvenser inom vården. Det jag kan tycka är lite illa är att även inom vård och skola tex så skattas man högre om man har andra uppgifter än de man har som huvuduppgift. Hos oss är det just nu så att ju fler pappersuppgifter man tar på sig desto mer stiger lönen. Det kallas utveckling och är jättebra, men någon enda gång borde golvjobbarna oxå premieras. Man behöver alltså inte vara ruskigt lågavlönad sjuksköterska, man kan få en hyfsad lön bara man inte gör direkta sjuksköterskeuppgifter...
Aqvakul
CITAT (Gåsis @ 28-03-2011, 12:05) *
Det jag kan tycka är lite illa är att även inom vård och skola tex så skattas man högre om man har andra uppgifter än de man har som huvuduppgift. Hos oss är det just nu så att ju fler pappersuppgifter man tar på sig desto mer stiger lönen. Det kallas utveckling och är jättebra, men någon enda gång borde golvjobbarna oxå premieras. Man behöver alltså inte vara ruskigt lågavlönad sjuksköterska, man kan få en hyfsad lön bara man inte gör direkta sjuksköterskeuppgifter...

Tyvärr är det precis så inom skolan! Att vara en omtyckt och duktig lärare väger lätt när lönen ska sättas...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 12:34) *
Tyvärr är det precis så inom skolan! Att vara en omtyckt och duktig lärare väger lätt när lönen ska sättas...

Det är väll som vanligt inom arbetsmarknaden, det är antalet år som sätter lönen medan kompetensen är oviktig. Och att det blivit så beror naturligtvis på att facken styrs av gubbar som strax skall gå i pension...
Monaxe
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 13:01) *
Det är väll som vanligt inom arbetsmarknaden, det är antalet år som sätter lönen medan kompetensen är oviktig. Och att det blivit så beror naturligtvis på att facken styrs av gubbar som strax skall gå i pension...

Löneutvecklingen är minimal inom vården, det skiljer endast några få tusenlappar (ibland hundralappar) på nyfärdiga jämfört med 20 års erfarenhet.
Huggorm
CITAT (Monaxe @ 28-03-2011, 13:04) *
Löneutvecklingen är minimal inom vården, det skiljer endast några få tusenlappar (ibland hundralappar) på nyfärdiga jämfört med 20 års erfarenhet.

Är då lönen så dålig om "några få tusenlappar" innebär en minimal löneutveckling?
gnon49
Visst är sjukvårdspersonal värda mer i lön, inte tu tal om annat. Betalar gärna mer för sjukhusbesöket om det hjälpte upp deras lön. Tyvärr tror jag att helt andra faktorer påverkar deras lön. Tillgång o efterfrågan, facket roll, landstingets budget mm. Men efter att ha legat på sjukhuset där underbara sjuksköterskor tog hand om mig så är dom väl värda en rejäl lönehöjning. Och jag betalar mer än gärna. Men landstingen är ju arbetsgivare och bugar o tackar för låga lönelyft.
Gåsis
Det här kanske är lite OT, men vad gör jag som sjuksköterska? Tja, det vet väl vem som helst... Jag byter glödlampor, rensar toaletter, städar utrymmen städet inte tar, beställer förbrukningsmaterial, utvecklar vården, förebygger olägenheter, sitter i grupper, sitter i möten, sitter i telefon mm mm. Oj, jag glömde visst att den lilla tid jag har däremellan vårdar jag patienter. Antar det är ganska lika inom samtliga offentliga yrken.
Monaxe
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 13:16) *
Är då lönen så dålig om "några få tusenlappar" innebär en minimal löneutveckling?

Ja det tycker jag, ingångslönen för en nyfärdig ssk ligger strax över 20 000 (3 års högskolestudier, med studielån) 25 års erfarenhet ger ca 24-25000,
detta är siffror från min hemkommun, kan vara annorlunda i andra delar av landet.

Jag är ju självfallet partisk men jag tycker detta är urusla löner med tanke på arbetsuppgifter och medicinskt ansvar, men , det är ju jag det!

Mollis
Ja, det är fruktansvärt sjukt att en sjuksyrra inte tjänar mer, en 27-årig it-konsult utan högskola tjänar 42.000/mån här i "Tokholm"...
Gita
CITAT (netha @ 27-03-2011, 23:36) *

En förklaring till detta är att de som jobbar inom vård, skola och omsorg bara haft en arbetsgivare. Nu när det förhoppningsvis växer fram flera privata alternativ kommer det att bli konkurrens om duktig personal.
Det absolut enklaste och snabbaste sättet att höja sin lön har alltid varit att byta arbetsgivare.
Gita
herkules
CITAT (Monaxe @ 28-03-2011, 11:46) *
Senaste strejken vi sjuksköterskor hade var för 3 år sedan, efter bara ett par dagar var allmänhetens sympati bortblåst. Då skreks rubrikerna om samhällfarlig strejk ut på alla löpsedlar, mängder av tragiska exepel drogs upp och allt visade på en fruktansvärd oansvarighet hos alla vårdanställda...
/.../

jag vet att det blev så och jag tycker att det är för jäkligt, alla vill att vårdpersonal ska få mer betalt men ingen vill att det på något sätt ska drabba dem.
så var det med den solidariteten..
Anki på Öland
Tog bort irrelevant inlägg då tråden ändrat riktning.
Blomstertanten
CITAT (malarmaster @ 28-03-2011, 07:09) *

Vad är det då som håller nere lönerna i de privata låglöneyrkena som tex handelsanställda, restauranganställda och lokalvårdare? Är det också sossarnas fel?
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 28-03-2011, 19:33) *
Vad är det då som håller nere lönerna i de privata låglöneyrkena som tex handelsanställda, restauranganställda och lokalvårdare? Är det också sossarnas fel?

Allt är sossarnas fel, visste du inte det.. flirting.gif
Cacki

Ja hjälp, det börjar snart att bli löjligt skrattretande! Undrar om det inte var sossarnas fel att det snöade här igår också...FNISS!!
Blomstertanten
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 19:39) *
Allt är sossarnas fel, visste du inte det.. flirting.gif

Tur att det inte är vänsterpartiets fel i alla fall tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 28-03-2011, 19:40) *
Tur att det inte är vänsterpartiets fel i alla fall tongue.gif

Jodå, det är vänsterpartiets fel oxå... (tänk så mycket elände som Sovjetunionen ställt till med) crazy.gif
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 19:42) *
Jodå, det är vänsterpartiets fel oxå... (tänk så mycket elände som Sovjetunionen ställt till med) crazy.gif

yahoo.gif
Gita

Det beror säkert på att det inte är någon konkurrens om arbetskraften i de yrken du nämner ovan. Om någon slutar kan arbetsgivaren omgående plocka in någon annan, dessutom ser t.ex. många studerande dessa jobb som lämpliga extrajobb eller genomgångsjobb.
Om t.ex en lärare eller syrra slutar måste ju ersättaren ha lämplig utbildning.
Gita
Blomstertanten
Har länge funderat på varför vårdpersonal, barnomsorgspersonal, äldreomsorgspersonal och lärare ska sköta fler och fler administrativa uppgifter? Det borde väl administratörer göra?
Jag tycker det är slöseri att tex läkare och sjuksköterskor knappt har tid att vårda patienter för allt pappersarbete.
Förskolelärarna har dagarna fullbokade med diverse möten och planeringar, möten verkar viktigare än att ta hand om barnen. Dessutom ska de göra försäkringskassans jobb och fylla i papper om VAB.
gnon49
Men det vet ni väl att om man är alliansare så förminskar man felen den gör, samtidigt som man förstorar socialdemokratins fel o brister, och vise versa. Om inte annat så är politikerna goda läromästare på hur vi skall göra. Sådan är politiken. ohmy.gif
malarmaster

kvalifikation,du behöver knappast någon avancerad utbildning för att sitta i kassan på konsum,
har du någon utbildning t.ex så du jobbar i fackhandel så är löneläget inte så dåligt,det som drar ner totallönen är att det förekommer mycket deltid.
lön kopplas ofta till din utbildning,dock ej inom offentlig sektor där många högutbildade jobbar alldeles för billigt.varför har inte den sektorn hängt med under alla år som det varit sossestyre?
skattepengar har det ju inte saknats då vi har haft högst skattetryck i världen fram till 2006.
jo,jag skyller på sossarna då det är de som styrt landet och tyvärr också styrt facket så medlemmarna upplever sig som maktlösa,något som får många att lämna facket.
Är själv fackansluten o har varit så hela mitt yrkesverksamma liv och unnar de anställda i skattefinansierad verksamhet drägliga löner.
alliansen har inte tagit i frågan o sossarna o facket tiger som vanligt. Ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 28-03-2011, 20:25) *
kvalifikation,du behöver knappast någon avancerad utbildning för att sitta i kassan på konsum,
har du någon utbildning t.ex så du jobbar i fackhandel så är löneläget inte så dåligt,det som drar ner totallönen är att det förekommer mycket deltid.
lön kopplas ofta till din utbildning,dock ej inom offentlig sektor där många högutbildade jobbar alldeles för billigt.varför har inte den sektorn hängt med under alla år som det varit sossestyre?
skattepengar har det ju inte saknats då vi har haft högst skattetryck i världen fram till 2006.
jo,jag skyller på sossarna då det är de som styrt landet och tyvärr också styrt facket så medlemmarna upplever sig som maktlösa,något som får många att lämna facket.Är själv fackansluten o har varit så hela mitt yrkesverksamma liv och unnar de anställda i skattefinansierad verksamhet drägliga löner.
alliansen har inte tagit i frågan o sossarna o facket tiger som vanligt. Ulf

Det skulle vara intressant om du ville utveckla det här lite.
netha
CITAT (Blomstertanten @ 28-03-2011, 20:00) *
Har länge funderat på varför vårdpersonal, barnomsorgspersonal, äldreomsorgspersonal och lärare ska sköta fler och fler administrativa uppgifter? Det borde väl administratörer göra?
Jag tycker det är slöseri att tex läkare och sjuksköterskor knappt har tid att vårda patienter för allt pappersarbete.
Förskolelärarna har dagarna fullbokade med diverse möten och planeringar, möten verkar viktigare än att ta hand om barnen. Dessutom ska de göra försäkringskassans jobb och fylla i papper om VAB.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon