CITAT (Huggorm @ 29-03-2011, 01:23)

Det var kanske så att många var medlemmar i facken bara för att de inte förstod att det var skilt från A-kassan, och facket gjorde nog inget för att sprida den kunskapen heller? Och när folk slutligen förstod så gick dom ur facket eftersom dom ändå inte tyckte det var värt pengarna? Hur som helst har inte regeringen gjort något annat för att jäklas med facken än att ta bort avdragsrätten på avgiften
Jag tror att de flesta har och hade koll på att a-kassan och facket är två skilda avgifts/medlemssystem. Det stora tappet från a-kassan kom i samband med den kraftigt höjda avgiften. Enligt LO har nästan 1/2 miljon människor lämnat a-kassan sedan 2006. Det kan ju inte vara tillfälligheter som gör att det skedde samtidigt som de höjda avgifterna.
Jag är själv medlem i Musikerförbundet och a-kassan och arbetar heltid. Jag är fortfarande med och skulle aldrig kunna tänka mig att gå ur eller byta till ett billigare förbund trots att vår avgift (fack+a-kassa) mer eller mindre chockhöjdes till närmare 800 kr/mån. Jag ser det som en solidaritetshandling att jag som heltidsarbetande är med och stöttar de sämre lottade.
Jag tror att det är/var en genomtänkt strategi av Alliansen med först en försämring av a-kassan och sedan förslag på obligatorisk a-kassa. De länder som har en obligatorisk a-kassa har nämligen en lägre grad av fackligt anslutna. Fiffigt va?